Leusden,
09
juni
2017
|
12:11
Europe/Amsterdam

Wat bestaat uit de meeste onderdelen: een Ducati motorfiets of een SEAT Leon Cup Racer?

  • SEAT en Ducati passen veel vakmanschap toe bij de productie van hun racers
  • Met meer dan 1.400 onderdelen wordt op basis van een standaard Leon-chassis in 277 uur tijd een Leon Cup Racer opgebouwd
  • Een MotoGP racemotor van Ducati beschikt over 2.060 onderdelen en de fabricage vergt 80 uur

Vakmanschap en technologie komen samen in de productieprocessen van SEAT Sport en Ducati Corse. De teams uit respectievelijk Barcelona en Bologna bouwen racers die gemaakt zijn om te winnen. Een blik achter de schermen bij de productie van een Leon Cup Racer en een Ducati MotoGP motorfiets.

Het standaard chassis van een SEAT Leon vormt de basis voor de raceauto. Aan deze technische basis worden 1.400 onderdelen toegevoegd om het productiemodel om te bouwen tot Cup Racer. Bij Ducati worden 2.060 onderdelen gemonteerd op een chassis dat speciaal is ontwikkeld voor races.

Het kost SEAT’s team van toegewijde monteurs maar liefst 277 uur om een complete raceauto te bouwen. De constructie van de racemotorfiets vergt 80 uur.

Power unit: 170 kg versus 49 kg
De krachtbron van de Leon Cup Racer weegt 170 kilo, terwijl de motor van de race-Ducati slechts 49 kilo op de schaal brengt. In beide gevallen is het één van de eerste componenten die worden gemonteerd. Het verschil is dat de motor in de auto wordt getild met een kraan, terwijl de krachtbron van de motorfiets door drie monteurs met de hand in het chassis wordt geplaatst.

Schakelen in 9 milliseconden
Eén van de uitdagingen bij de ontwikkeling van raceauto’s en -motoren is het beperken van tijdsverlies bij elk schakelmoment. In de MotoGP maakt Ducati gebruik van Seamless-technologie. Deze maakt het mogelijk om in slechts 9 milliseconden van verzet te wisselen, door simpelweg een tikje tegen het schakelpedaal te geven. De SEAT Leon Cup Racer is voorzien van een elektronische DSG-transmissie met zes versnellingen, een dubbele koppeling en schakelpaddels aan het stuurwiel.Krachtig remsysteem

De 1.119 kilo wegende en maximaal 267 km/u snelle Leon Cup Racer kan snel afremmen dankzij 378 mm grote remschijven op de vooras met remklauwen voorzien van zes zuigers. Ducati’s racebike is voorzien van 340 mm grote remschijven en remklauwen met vier zuigers, die er binnen no time voor zorgen dat de 350 km/u snelle en 157 kilo wegende motorfiets weer stilstaat.