Leusden,
16
februari
2017
|
15:58
Europe/Amsterdam

Twee kampioenen op één circuit

De ene is ontwikkeld door de technische afdeling van SEAT, de andere door techniekstudenten van de Politècnica-universiteit van Catalonië. We hebben het over de SEAT Leon CUPRA en de CAT09e monoposto, met respectievelijk een 290 pk sterke TFSI-motor en een elektromotor met 108 pk. Ze treden tegen elkaar in het strijdperk op het circuit van Barcelona.

Het kostte een jaar om de CAT09e te ontwerpen, ontwikkelen en bouwen voor de internationale competitie Formula Student, die gesponsord wordt door SEAT. Formula Student is een wedstrijd voor techniekstudenten en hun eigen prototypes, waarbij de CAT09e als winnaar uit de bus kwam. De raceauto heeft een koolstofvezel chassis, bereikt een topsnelheid van 110 kilometer per uur en is goed voor een actieradius van 22 kilometer.

Hoogtepunten
Tja, dan is het pittig om het op te nemen tegen de SEAT Leon CUPRA. Dit topmodel met zijn sportieve inborst heeft onder meer een sperdifferentieel, waarmee je met meer vertrouwen bochten neemt. Geen wonder dat de auto veel successen boekt, met mei 2015 als een van de hoogtepunten, toen coureur Jordi Gené met een Leon CUPRA de rondetijd voor voorwielaangedreven auto’s op de Nürburgring verpulverde. Zijn tijd: 7 minuten, 58 seconden en 44 tienden.

Formula Student
SEAT sponsort Formula Student, dat studenten de kans biedt hun eigen raceauto te ontwerpen, ontwikkelen en bouwen. De Spaanse autofabrikant steunde de teams van de universiteiten van Barcelona en Terrassa, beide gevestigd in Catalonië en beide goed voor een plek in de top tien. Het is het streven van SEAT om de academische wereld dichter bij de zakenwereld te brengen, met als doel de opleiding en ontwikkeling van jong talent te bevorderen.