Leusden,
22
maart
2018
|
12:44
Europe/Amsterdam

SEAT introduceert tot 2020 elk half jaar nieuw model en ‘boost’ e-aanbod

  • Eerste volledig elektrische SEAT in 2020 met 500 kilometer actieradius
  • € 281 miljoen winst na belasting, 21,3% meer dan in 2016
  • 11,1% omzettoename tot nieuw record van bijna € 10 miljard

SEAT gaat tot 2020 iedere zes maanden een nieuw model introduceren. De eerste twee zijn de SEAT Tarraco en CUPRA Ateca, die beide vanaf eind dit jaar te koop zijn. Volgend jaar arriveert de compleet nieuwe SEAT Leon bij de dealers, als vijfdeurs en ST stationwagon. In 2020 volgen SEAT’s allereerste volledig elektrische auto op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep met een actieradius van 500 kilometer, én een compleet nieuwe Crossover Utility Vehicle (CUV).

Dat maakte SEAT President Luca de Meo vandaag bekend tijdens de presentatie van SEAT’s jaarcijfers in Madrid. Bovendien schakelt het merk op in elektrische mobiliteit, mede met de introductie van een hybrideversie van de geheel nieuwe Leon in 2020. Daarnaast blijft het merk focus houden op CNG-auto’s en modellen met interne verbrandingsmotoren. De Meo benadrukte dat “we blij kunnen zijn met de resultaten over 2017, maar nemen er geen genoegen mee. Samen hebben we een periode van consolidatie afgesloten en nu is het tijd om ons vizier op de toekomst te richten, met de ambitie om verder te groeien.”

2017, een jaar van records

SEAT heeft 2017 op succesvolle wijze afgesloten. Na in 2016 het beste resultaat in zijn historie te hebben geboekt, zag SEAT de winst na belasting in 2017 verder toenemen tot € 281* miljoen, een plus van 21,3 procent vergeleken met het jaar ervoor, exclusief het effect van de verkoop van de VW Finance S.A. dochter aan Volkswagen AG. SEAT’s omzet was goed voor een nieuw record, met € 9,552 miljard in 2017, ruim 11 procent meer dan in 2016. Dat resultaat is te danken aan de forse toename in verkopen - met 468.400 auto’s het hoogste volume sinds 2001 - waarmee SEAT één van de snelst groeiende merken in Europa is. Ook een verbeterde modelmix, met een hoofdrol voor de Ateca die een hogere winstmarge heeft, droeg bij aan die positieve verkooptrend. Sinds 2013 is SEAT’s omzet met bijna 50 procent gestegen.

Het nieuwe modellenoffensief van SEAT is het gevolg van de grootste investeringen van SEAT sinds de fabriek in Barcelona in 1992 werd gebouwd. Afgelopen jaar reserveerde SEAT 962 miljoen euro voor investeringen en R&D-kosten - 11,6 procent meer dan in het jaar ervoor – wat overeenkomt met ruim een tiende van de totale omzet van het merk.

e-SEATs in 2020

Met de intentie om die groei vast te houden, blijft SEAT zijn modelprogramma verder uitbreiden. Luca de Meo verklaarde dat “SEAT tot 2020 iedere zes maanden een nieuwe auto gaat introduceren” en maakte bekend dat “2020 SEAT’s jaar van elektrificatie gaat worden, met de lancering van een plug-in hybrideversie van de nieuw SEAT Leon, met een elektrische actieradius van minimaal 50 kilometer. Bovendien introduceren wij dat jaar onze allereerste volledig elektrische auto.” Dat model wordt concurrerend geprijsd, zal een elektrisch rijbereik van maximaal 500 kilometer hebben, wordt uitgerust met de meest geavanceerde connectiviteits- en infotainmentsystemen en biedt de mogelijkheid tot autonoom rijden op minimaal level 2 niveau.

Tevens benadrukte de President van SEAT opnieuw het commitment van het merk op het gebied van auto’s op CNG. “Binnen de Volkswagen Groep is SEAT leidend in de technische ontwikkeling op dit gebied. Met de Arona TGI die we dit jaar introduceren, beschikken we wereldwijd als enige over een SUV op aardgas.”

Download hier het volledige SEAT jaarverslag 2017.

(*) SEAT stelt zijn financiële resultaten samen op basis van het Spanish General Accounting Plan, exclusief de resultaten van dochterbedrijven. De Volkswagen Group houdt de internationale boekhoudstandaarden (IAS/IFRS) aan en consolideert de resultaten van SEAT.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.