Leusden,
20
april
2018
|
12:49
Europe/Amsterdam

SEAT Ibiza nummer 15.000; made in Algerije

SEAT Ibiza nummer 15.000; made in Algerije

  • Fabriek in het noordwesten van Algerije bouwt dagelijks 120 SEATs
  • Algerije uitgegroeid tot snelst groeiende afzetmarkt in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017 en is nu de op vier na grootste markt
  • Vanaf de zomer assembleert Relizane ook de SEAT Arona en de Leon

Nee, SEAT bouwt niet alleen auto’s in Spanje. Ook in het Algerijnse Relizane rollen modellen van de Spaanse autobouwer van de band. Waar de lokale bevolking vroeger graan, druiven en katoen oogstte, monteren zij tegenwoordig auto’s voor de eigen markt. De bevolking is sterk betrokken bij deze verandering, vertelt Salvador Soler, de kwaliteitsdirecteur van SOVAC in Algerije. “Dankzij de komst van SEAT is de hele regio energiek aan de gang en zijn vele banen gecreëerd. De lokale bevolking is zeer gemotiveerd.” Een verhaal over de fabriek in het grootste land van Afrika waar recent de 15.000ste SEAT Ibiza werd geassembleerd.

620 werknemers bouwen elke tien minuten één SEAT

Van 's ochtends vroeg tot laat in de nacht lopen in de fabriek van Relizane momenteel maximaal 120 auto's per dag op vier productielijnen van de band. 620 medewerkers produceren elke tien minuten een nieuwe SEAT die in het land wordt verkocht.

100% lokaal personeel:

“Alle medewerkers komen uit de omgeving vandaan. Ze hebben allemaal een kwaliteitsopleiding van vier maanden voltooid,” legt Salvador Soler uit. De kwaliteitsdirecteur maakt sinds de start deel uit van het managementteam. “Dit is een multiculturele fabriek vol jonge mensen, waar je de hele dag Engels, Frans en Arabisch kunt horen,” voegt Soler er aan toe.

Kwaliteitscontroles gedurende het hele productieproces 

“In de SEAT fabriek in Relizane voeren we tot duizend controles per dag uit, van elk boutje tot ieder moertje,” meldt de kwaliteitsdirecteur. Meer dan vijftig technici en een geautomatiseerd controlesysteem zijn bij de assemblage betrokken, zodat de voertuigen die voor het eerst buiten Europa worden gemaakt, dezelfde kwaliteit bezitten als een SEAT ‘made in Spain’.

Rijden op uitdagende oppervlakken

Na een statische controle van het onderstel en de remsystemen zijn de voertuigen klaar om voor de eerste keer op een speciale buitenbaan te rijden die bestaat uit zeven soorten ongelijke oppervlakken met gesimuleerde kasseien en gladde bestrating. “De proefbaan stelt ons in staat om bijvoorbeeld het ABS te controleren en ervoor te zorgen dat klanten onder alle gangbare wegomstandigheden veilig kunnen rijden,” zegt Soler.

De lakwerkinspectie in een lichttunnel

“We weten dat de Algerijnse markt bijzonder veeleisend is als het gaat om de afwerking van de lak,” meldt kwaliteitsdirecteur Soler. Daarom wordt de body na de rijproef opnieuw minutieus geïnspecteerd in een speciale lichttunnel, waar afwijkingen van slechts tienden van een millimeter of lichte kleurveranderingen zijn te detecteren die met het blote oog nauwelijks zichtbaar zijn.

Algerije, de vijfde grootste markt voor SEAT

De Spaanse autofabrikant verkocht tot maart van dit jaar 7000 voertuigen in Algerije, sinds de verkoop en productie in Relizane van de vijfde generatie Ibiza startte. Daarmee is Algerije het land waar het aantal leveringen het sterkst is gegroeid in vergelijking met het eerste kwartaal van 2017. Algerije heeft een nieuw record gevestigd en positioneert zich qua afzet als de op vier na grootste markt. Het volume zal op deze markt nog verder toenemen. In Relizane gaat deze zomer namelijk de eindmontage van de SEAT Arona en de Leon van start die in het Spaanse Martorell zijn geproduceerd.

download
The-Ibiza-number-15000-ready-to-roll-in-Algeria_Video_WEB_Original

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.