Leusden,
10
november
2017
|
20:26
Europe/Amsterdam

SEAT- en Ducati-ontwerper ruilen voor één dag van baan

SEAT- en Ducati-ontwerper ruilen van baan

  • Ontwerpers vertellen hoe je een SEAT-racewagen en Ducati-racemotor ontwerpt.
  • De wielkastverbreders, spoilers en neus van de auto zijn belangrijke onderdelen van het ontwerp van de SEAT Leon Cup Racer
  • Bij de Ducati Desmosedici GP zijn de afmetingen van de coureur van groot belang, aangezien hij onderdeel uitmaakt van de kuip.

SEAT-ontwerper Daniel García en Ducati Corse-designer Edoardo Lenoci gaan de uitdaging aan. Ze ruilen voor één dag van baan en komen erachter wat de belangrijkste verschillen zijn tussen het ontwerpen van een SEAT Leon Cup Racer en een Ducati Desmosedici GP.

Op papier en met een tablet

Het duurt meer dan twee maanden om een Leon Cup Racer te ontwerpen. Het proces begint met handgetekende potloodschetsen op papier en gaat verder op een digitaal scherm, waar de afmetingen, onderdelen en oppervlakken van de auto worden aangepast. Motorfietsdesign daarentegen “speelt zich helemaal in een digitale omgeving af”, legt Edoardo aan Daniel uit.

De richtlijnen

Bij het ontwerpen van een motorfiets wordt gekeken naar de afmetingen van de coureur, aldus Edoardo, want die maakt immers onderdeel uit van de kuip. Het design van een motorfiets is gebaseerd op de vorm van een waterdruppel. Hij heeft rondere lijnen, terwijl een voertuig met vier wielen – waarbij de lichaamsgrootte van de bestuurder niet zo belangrijk is – een veel hardere en rechtere vorm heeft.

Aerodynamica en snelheid

Een van de belangrijkste aspecten van het ontwerp van een raceauto is het vinden van een balans tussen aerodynamica, snelheid en grip, licht Daniel toe. Bij een motorfiets geldt dat ook, maar komt er zelfs nog meer bij kijken. “De bewegingen van de bestuurder tijdens het rijden worden grondig geanalyseerd en geprioriteerd”, antwoordt Edoardo, “want die bepalen de vorm van bepaalde onderdelen.”

Op zoek naar meer grip

Bij een racewagen speelt de achterspoiler een grote rol. “Hij heeft de vorm van een vliegtuigvleugel die ondersteboven ligt om de auto op hoge snelheid meer grip te geven”, zegt Daniel. Om ervoor te zorgen dat de voertuigen van SEAT en Ducati stabiel zijn, worden hun aerodynamische eigenschappen in een windtunnel getest.

Iedere milliseconde telt

De SEAT Leon Cup Racer begint zijn leven als een reguliere Leon CUPRA. Hij wordt 220 millimeter verbreed en krijgt wielkastverbreders, spoilers en een aangepaste neus aangemeten voor meer snelheid op het circuit. Ter vergelijking: bij de Ducati Desmosedici GP zijn het frame en de kuip essentiële onderdelen.