Leusden,
12
oktober
2016
|
16:47
Europe/Amsterdam

Virtual Reality verkort productietijd prototypen met 30 procent

  • Meer dan 800 verbeterpunten in ontwikkelingsproces Ateca dankzij virtual reality
  • VR heeft positieve invloed op precisie, kwaliteit en de aanschafprijs

Twee techneuten, Oculus virtual reality-brillen en een grote ruimte… De ene engineer draagt handschoenen, de andere bedient de knoppen. Eén van de twee strekt zijn arm om iets in het luchtledige aan te raken, de ander zit in hurkzit, om vervolgens samen in cirkels te lopen. We kunnen het niet zien, maar ze bekijken een nieuw te introduceren, nog geheime auto.

Net als in de medische, wetenschappelijke of game-industrie is virtual reality ook binnen de autosector essentieel. SEAT gebruikt de technologie inmiddels al twintig jaar. “Virtual reality helpt ons onze productieprocessen te optimaliseren en biedt de mogelijkheid om het model dat we gaan produceren tot in de kleinste details te visualiseren,” verklaart Javier Díaz, hoofd van het SEAT Prototype Centre. Het gebruik van deze technologie heeft de productietijd van prototypen – die voorafgaand aan een productiemodel worden gebouwd – met 30% verkort.

De verschillen zijn groot. Voorheen waren tafels van meer dan 10 meter lang nodig om alle tekeningen uit te vouwen, en waren ontelbare lijsten met auto-onderdelen en maanden aan werk noodzakelijk. Maar nu is dankzij virtual reality slechts één computer nodig om de complete auto te visualiseren en verbeteringen veel sneller door te kunnen voeren.

50% minder prototypen
Deze technologie heeft het aantal noodzakelijke prototypen voorafgaand aan de lancering van een model met de helft teruggebracht. Deze optimalisatie van tijd en andere middelen heeft ook een positieve kant voor klanten. Niet alleen wordt de precisie en kwaliteit van de auto er door vergroot, ook de aanschafprijs van een auto kan dankzij virtual reality naar beneden. 

Een goed voorbeeld is de zojuist gelanceerde SEAT Ateca, waar het complete proces werd voltooid via virtual reality. “Er zit meer dan drie jaar tussen de allereerste schetsen en de verkoopstart van de Ateca. Gedurende die periode hebben we iedere centimeter van de auto geanalyseerd en tal van besluiten genomen om de auto verder te verbeteren. In het virtuele stadium hebben we zelfs meer dan 800 verbeterpunten doorgevoerd,” aldus Javier.