Leusden,
12
september
2016
|
11:37
Europe/Amsterdam

Van de 600 naar zes airbags

In zestig jaar kan er veel veranderen en zeker voor de veiligheid van auto’s is dat een lange periode van evolutie. Wat betreft de veiligheid en diverse andere zaken lijken auto’s nog maar weinig op die van toen. Ter illustratie vergelijken we de SEAT 600 uit 1963 met de SEAT Ibiza FR van nu.

Airbags en hoofdsteunen. “De SEAT 600 had helemaal geen hoofdsteunen”, weet Javier Luzón, hoofd passieve veiligheid bij SEAT. En dat terwijl die een belangrijke bijdrage leveren ter voorkoming van een whiplash bij een botsing van achteren op lage snelheid. Bovendien: in tegenstelling tot sommige SEAT Ibiza’s die wel zes airbags hebben, had de SEAT 600 er geen een. De techniek kwam pas op grote schaal beschikbaar in de jaren negentig.

Veiligheidsgordel. Die is in de jaren zestig ontwikkeld. Aanvankelijk was het niet meer dan “een niet uittrekbare riem die gebruikers moesten aanpassen aan hun lichaam”, vertelt Luzón. Tegenwoordig past dit staaltje passieve veiligheid zich juist aan aan het lichaam van de gebruiker en niet andersom. Dat biedt meer veiligheid bij een ongeluk, doordat de huidige gordel prettig zit en de gebruiker onmiddellijk vastklemt.

Remmen. Het remsysteem op beide modellen is eveneens totaal verschillend. De SEAT 600 had trommelremmen “met veel minder remkracht dan wat nu mogelijk is”, zegt Luzón. Huidige auto’s hebben grote schijfremmen en de banden zijn ook veel breder, “zodat het contactoppervlak met de weg groter is voor een veiligere tractie”. Daarbij heeft de SEAT Ibiza ABS, een systeem dat voorkomt dat de auto oncontroleerbaar slipt onder het remmen.

Chassis. Het chassis van een auto is nog zo’n fundamenteel onderdeel als het aankomt op veiligheid, en de decennialange evolutie daarvan is duidelijk te zien. Een belangrijk verschil is de grotere breedte van constructies als de portieren, die tegenwoordig “extra veiligheidsvoorzieningen hebben die voor meer bescherming zorgen bij een ongeluk dan voorheen”.

Al met al bieden auto’s nu het hoogste niveau van veiligheid aan de inzittenden. “De volgende stap die we spoedig zullen zien is dat auto’s kunnen anticiperen op dingen die gaan gebeuren en daar adequaat op reageren”, besluit Javier Luzón. Het markeert het begin van een nieuw tijdperk met technologie die ondenkbaar was in de tijd van de legendarische SEAT 600.