Leusden,
30
maart
2017
|
12:18
Europe/Amsterdam

Power challenge in de sneeuw: zes husky’s versus 300 pk

Een slee met zes husky's neemt het op tegen een SEAT Leon CUPRA 300 met coureur Jordi Gené achter het stuur. Een mooie uitdaging op een meer in Lapland die het beste in beide partijen bovenhaalt: het indrukwekkende uithoudingsvermogen van honden die 130 kilometer per dag kunnen rennen versus de 221 kW/300 pk van de sterkste productieauto ooit van SEAT.

Kracht en uithoudingsvermogen
Terwijl de SEAT Leon CUPRA 300 zich onderscheidt met zijn prestatievermogen en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,9 seconden in de wielen heeft, moeten husky's het vooral hebben van hun uithoudingsvermogen, al behoren ze ook tot de twintig snelste hondenrassen. Ze maken tochten van vijf dagen, halen een topsnelheid van 40 kilometer per uur en kunnen hun eigen gewicht van pakweg 30 kilo trekken.

IJs van één meter dik
Er ligt een laag van ongeveer één meter ijs op Pikku-Nissi, één van de 188.000 meren in Finland. Hondensleeën en auto's kunnen er van december tot april zonder probleem overheen. Mamba en Mustys zijn de twee leiders van het hondenteam. Hun trainer Susi Normand vertelt dat ze instinctief de baas zijn geworden. “Ze moeten mentaal sterk zijn en moed tonen.” Jordi Gené lacht: “Net als coureurs.”

De huskypoten bieden genoeg grip om op sneeuw of ijs dezelfde snelheid te halen. Jordi daarentegen maakt maximaal gebruik van de 4Drive vierwielaandrijving van de Leon CUPRA 300 plus winterbanden met speciale noppen om deze extreme proef op ijs te volbrengen.

25 graden onder nul
Min vijf is voor de husky's een zwoele dag, voor hen is 10 tot 25 graden onder nul ideaal. Net zoals hun vacht hen beschermt tegen de kou, kunnen ook auto's zeer lage temperaturen verdragen. Ze zijn zelfs getest bij temperaturen van minus 40 tot 110 graden, om te garanderen dat hun kwaliteit optimaal blijft, ongeacht de weersomstandigheden.

Waar de CUPRA Brembo-remmen rondom heeft, maakt de slee gebruik van een metalen remstaaf. De menner moet met beide voeten op de rem trappen om de enthousiaste husky's ervan te weerhouden er nog voor het startsignaal vandoor te gaan. De remstaaf dient ook om de slee stabiel te houden en slingeren te voorkomen als hij eenmaal glijdt. “We nemen bochten op eenzelfde manier”, ziet Jordi weer een parallel. “We remmen voor de bocht om het voertuig te positioneren en er goed uit te komen.”

Raszuivere kampioenen
Husky's nemen deel aan sleewedstrijden over de hele wereld, waaronder het Europees kampioenschap en de Wereldrace aan het eind van het jaar in Argentinië. Maar ook de CUPRA’s van SEAT hebben al talrijke successen geboekt, waaronder twee ronderecords op de Nürburgring onder de acht minuten.

download