Leusden,
26
augustus
2016
|
13:37
Europe/Amsterdam

Wayne Anthony Griffiths nieuwe Executive Vice-President Sales & Marketing bij SEAT

  • Griffiths gaat grootste productoffensief ooit van SEAT leiden

Wayne Anthony Griffiths (50) is met ingang van 1 september 2016 benoemd tot Executive Vice-President Sales & Marketing bij SEAT. In die functie volgt hij Dr. Andreas Offermann op, die bij Bentley is benoemd tot lid van de Raad van Bestuur voor Sales, Marketing & Aftersales. SEAT’s nieuwe Vice-President Sales & Marketing, die voorheen hoofd verkoop was bij Audi AG in Duitsland, rapporteert rechtstreeks aan SEAT Executive Committee President Luca de Meo.

Griffiths zette zijn eerste treden in de auto-industrie als zoon van een autodealer en was werkzaam in het familiebedrijf alvorens hij Internationaal Management en Duits studeerde in Leeds. De nieuwe Vice-President Sales & Marketing werkte tussen 1991 en 1993 ook al bij SEAT.

SEAT President Luca de Meo over het vertrek van Dr. Offermann en de benoeming van Wayne Griffiths: “Met Dr. Offermann aan het roer van onze Sales & Marketing divisie zijn onze verkopen sinds 2013 met 25 procent gestegen, en ook in 2016 houdt de positieve verkooptrend aan. Graag wil ik hem bedanken voor zijn passie en inzet. Griffiths gaat leiding geven aan de Sales & Marketing afdeling op een voor SEAT en de auto-industrie veelbelovend moment. Met de introductie van de Ateca hebben we het grootste productoffensief uit onze historie gelanceerd. Bovendien gaat Griffiths zich focussen op de alsmaar toenemende behoeften van consumenten op het gebied van connectiviteit en mobiliteit.”

Griffith’s carrière speelde zich hoofdzakelijk binnen de Volkswagen Group af. Hij begon in 1989 bij Audi AG in Ingolstadt. Na een korte periode bij SEAT keerde Griffiths in 1993 terug naar Audi, waar hij diverse senior posities vervulde binnen de nieuw opgezette Marketing & Sales divisie en onder andere het verkoopmanagement voor Spanje, Portugal en Griekenland in zijn takenpakket had. Vervolgens werd Griffiths benoemd tot assistent van het lid van de Raad van Bestuur voor Marketing & Sales. Van 1997 tot 1998 gaf hij leiding aan de afdeling International Retail Marketing.

Vanaf 1998 beklede Griffiths diverse executive posities binnen de verkoopdivisie van Audi AG, met onder meer de verantwoordelijkheid voor de verkoopregio’s Noord- en West-Europa en de overzeese gebieden. Van 2005 tot 2013 leidde hij de verkopen in de Europese exportmarkten totdat hij in februari 2013 hoofd verkoop bij Audi AG in Duitsland werd. Onder zijn leiding werd Audi zowel in Duitsland als in Europa marktleider in het premiumsegment.

Wayne Griffiths keert terug naar SEAT op een groeimoment voor de onderneming. Gedurende de eerste helft van het jaar stegen de verkopen met 0,2 procent tot 216.800 auto’s. Zelfs vóór de positieve verkoopeffecten van de Ateca groeit SEAT nu voor het vierde jaar op rij. Het succes van de Leon (+8,2%) en Alhambra (+23,7%) en positieve resultaten in landen als Turkije (+69,6%), Zweden (+45,6%), Oostenrijk (+17,7%) en Mexico (+6,6%) hebben een positief effect gehad op de verkopen van SEAT in de eerste helft van 2016.