Leusden,
16
april
2018
|
13:48
Europe/Amsterdam

Virtual technology niet meer weg te denken bij SEAT

Virtual technology niet meer weg te denken bij SEAT

  • Virtual technology vermindert de productietijd van prototypes met dertig procent
  • 95.000 3D-simulaties tijdens ontwikkeling van nieuwe modellen doorgevoerd
  • Virtual reality analyseert bewegingen en ergonomie van werknemers aan de productielijn

De videogame gaf in de jaren tachtig de aanzet tot virtual reality. Steeds meer sectoren maken nu gebruik van deze technologie, zoals de auto-industrie. 3D heeft de afgelopen decennia een revolutie teweeggebracht bij het ontwerpen en ontwikkelen van auto's. Hoe wordt deze techniek bij SEAT toegepast?

Ontwerpers met een Full HD-bril

Met een HD-bril ervaren ontwerpers een levensechte rit door de ogen van de klant van de toekomst. Hoewel het ontwerpen van een nieuwe auto altijd begint met potlood en papier, speelt 3D-technologie in toenemende mate een rol. Met deze techniek kunnen ontwerpers niet alleen puur creatieve aspecten evalueren, maar ook meer functionele. De techniek zorgt ervoor dat negentig procent van de oorspronkelijke schetsen door de ontwerpers ‘live’ is te beleven.

95.000 3D-simulaties per model

Virtual reality speelt tegenwoordig een essentiële rol in elke ontwikkelingsfase. SEAT voerde bijvoorbeeld in het geval van de nieuwe Ibiza liefst 95.000 simulaties uit, twee keer zoveel als bij de vorige generatie. Naast andere tests worden botsingen virtueel geënsceneerd, zodat auto’s van de toekomst veiliger zijn dan ooit. Tijdens de ongeveer drie en een half jaar die de ontwikkeling van een auto kost, worden tot drie miljoen elementen geanalyseerd met behulp van simulaties. Dat aantal was dertig jaar geleden nog beperkt tot zo’n 5.000 elementen.

30% vermindering van de productietijd van prototypes

Virtual technology heeft het mogelijk gemaakt het aantal prototypes dat wordt gemaakt voordat een nieuw model op de markt komt, met de helft te verminderen. Ook de productietijd hiervan is met dertig procent afgenomen. De state of the art techniek maakt het nu mogelijk om veel sneller verbeteringen door te voeren.

Meer dan 800 verbeteringsgebieden voor elk model

De virtuele techniek heeft grote voordelen voor de consument. Want niet alleen de kwaliteit van het product verbetert hierdoor, maar ook de prijs van een nieuwe auto wordt lager. In het geval van de Ateca voerde SEAT zo’n 800 verbeteringen door voordat het model in productie ging.

De virtuele fabriek

Dankzij virtuele technologieën is het mogelijk om ‘de echte wereld’ op een bureaustoel te ervaren. Zo kunnen de technici van het Prototype Development Center van SEAT met behulp van een 3D-bril en een paar bedieningselementen de bewegingen die werknemers aan de lopende band maken ervaren alsof ze zelf bezig zijn een auto te bouwen. Hierdoor is het mogelijk om de handelingen van de arbeiders te optimaliseren en de ergonomie op hun werkplek te verbeteren.

De dealer van de toekomst

Het kiezen van een auto uit een catalogus is binnenkort verleden tijd. Dankzij virtual reality kunnen klanten het uitrustingsniveau en de kleur van hun voertuig configureren en het resultaat met een 3D-bril bekijken. Daarnaast zullen ze ook een virtuele testrit kunnen maken zonder daarvoor de showroom van de dealer te moeten verlaten. 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.