Leusden,
09
mei
2017
|
14:03
Europe/Amsterdam

Vijfde generatie Ibiza is een mijlpaal voor SEAT

  • SEAT levert de nieuwe Ibiza als Reference, Style, Xcellence en FR
  • Ibiza is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren van 75 tot 150 pk
  • Het MQB A0-platform zorgt voor compactere buitenmaten en meer interieurruimte.

De SEAT Ibiza is een icoon. Het model werd in 1984 gelanceerd en is met 5,4 miljoen geproduceerde exemplaren uitgegroeid tot SEAT’s best verkochte model. De nieuwste Ibiza werd afgelopen maart op de Autosalon van Genève onthuld en zet grote stappen voorwaarts op het gebied van veiligheid, design, performance en comfort.

De in Barcelona ontwikkelde Ibiza – de vijfde generatie sinds 1984 – kijkt duidelijk naar de toekomst. Om te beginnen staat hij als eerste model in zijn segment op het nieuwe MQB-A0-platform (Modular Quer Baukasten) van Volkswagen en daarnaast is hij tot de nok toe gevuld met de meest geavanceerde technologie. Bovendien is de Ibiza niet alleen ruimer geworden, maar behoudt hij het sportieve rijgedrag waar hij sinds lange tijd om bekendstaat.

Afmetingen
En dat is te zien aan de buitenkant. De SEAT Ibiza is 4059 mm lang, 1780 mm breed en 1444 mm hoog (1429 mm voor de FR-versie), waarmee hij 2 mm korter is dan het vorige model, maar liefst 87 mm breder (!) en 1 mm lager. Qua spoorbreedte kreeg de Ibiza er 60 mm bij aan de voorkant en 48 mm aan de achterkant. De wielbasis van de auto groeide met 95 mm naar 2564 mm.

Dit resulteert niet alleen in een robuuster ogende auto, maar levert ook meer comfort door aanzienlijk meer ruimte aan de binnenkant. Er is bijvoorbeeld 35 mm meer beenruimte en 17 mm meer hoofdruimte beschikbaar voor de achterpassagiers. Daarbij profiteren de bestuurder en de copiloot van respectievelijk 55 mm en 16 mm meer armslag in de breedte en zitten ze op 42 mm bredere stoelen, waarmee de Ibiza de concurrenten in zijn klasse overtreft. Met zijn bagageruimte doet hij dat ook. Die groeide met 63 liter naar 355 liter.

Motoren
Alle motoren in de nieuwe SEAT Ibiza voldoen aan de Euro6-emissie-eisen. Op benzinegebied zijn er voorlopig drie keuzes: een 1.0 MPI-driecilinder met 75 pk/95 Nm en twee varianten van de 1.0 TSI driecilinder met turbo, intercooler en directe injectie (95 pk/175 Nm en 115 pk/200 Nm). Vanaf augustus komt er ook een 1.5 TSI met vier cilinders en 150 pk (topsnelheid 215 km/h, 0-100 in 7,7s en verbruik 1 op 20,8) op de markt. Dit jaar staat er ook nog een 90 pk sterke Ibiza 1.0 TSI op aardgas in de startblokken.

Als het op verbruik aankomt, doet de 1.0 MPI het uitstekend met gemiddeld 1 op 20,4 en een CO2-uitstoot van 112 g/km**. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak en haalt in z’n vier een top van 167 km/h. Een stap hoger doet de 1.0 TSI met 95 pk en dezelfde versnellingsbak het zelfs nog beter qua verbruik. Hij neemt genoegen met 1 op 21,3, wat gelijkstaat aan een CO2-uitstoot van 106 gr/km**. De 95 pk-versie van de 1.0 TSI haalt 182 km/h en haalt 0-100 km/h in 10,9 seconden. Zijn 115 pk-broeder hangt aan een handgeschakelde zesbak en is eveneens goed voor 1 op 21,3**. Zijn CO2-uitstoot is met 108 g/km ietsje hoger, wat ook zeker geldt voor zijn topsnelheid. Die ligt op 195 km/h. De sprint van 0-100 km/h doet de 1.0 TSI met 115 pk zelfs in 9,3 seconden.

Diesels zijn er natuurlijk ook in de nieuwe SEAT Ibiza. Hij komt op de markt met drie varianten van de 1.6 TDI: met 59 kW/80 pk, 70 kW/95 pk of 85 kW/115 pk. De eerste twee zijn uitgerust met een handgeschakelde vijfbak, de laatste krijgt er een extra verzet bij. Op de 1.0 TSI 115 pk en 1.6 TDI 95 pk is optioneel de 7-traps DSG-transmissie leverbaar.

Uitrusting
De Ibiza is te koop in vier uitvoeringen: Reference, Style, Xcellence en FR. De Xcellence is in het leven geroepen voor klanten die meer comfort en luxe willen. De FR is er voor ongeveer dezelfde prijs, maar is juist gericht op de sportiever ingestelde Ibiza-kopers. Hij is uitgerust met een achterdiffuser, een instelbaar onderstel (Normal en Sport) en twee uitlaatmonden in de achterbumper. Als FR ligt de SEAT Ibiza 15 mm lager en heeft hij een dikkere stabilisatorstang en stijvere dempers.

De elektronische rij-assistenten van de nieuwe Ibiza zijn weliswaar ook leverbaar op de Leon en de Ateca, maar zijn vrij ongewoon in zijn klasse. De SEAT heeft onder meer Front Assist, Adaptive Cruise Control, Keyless Entry/Go System, geavanceerde parkeersensoren voor en achter en een haarscherpe achteruitrijcamera, die zijn beelden op een 8 inch glazen aanraakscherm projecteert. Verder herkent de Ibiza of zijn bestuurder moe is, remt hij als er plotseling een voetganger oversteekt en heeft hij automatische cruise control.

Bestuurders kunnen daarbij de rijkarakteristieken van de Ibiza aanpassen via het Drive Profile. Er zijn drie standaardopties beschikbaar: Eco, Normal en Sport. Individual biedt de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende instellingen voor de motor, stuurinrichting, cruise control, airconditioning en versnellingsbak (alleen bij de DSG-versies).

In het interieur is bovendien een draadloze oplader te vinden met signaalversterker voor de mobiele telefoon. De Ibiza kan worden verbonden met alle mobiele telefoons via Apple Car Play, Android Auto en Mirror Link. Ook is SEAT de samenwerking met BeatsAudio aangegaan voor het geluidssysteem van de Ibiza. Dat betekent dat de compacte hatchback is uitgerust met zes speakers, een 300 Watt-versterker met acht kanalen en een subwoofer in de achterbak.

Prijzen
De nieuwe SEAT Ibiza is per direct te bestellen voor een vanafprijs van € 15.900* als 1.0 MPI Reference. De Ibiza 1.0 TSI Style met 95 pk is te koop vanaf € 18.400* en de 1.0 TSI Style met 115 pk is er voor € 19.300*. Als extra complete Business Intense-uitvoering kosten de Ibiza 1.0 TSI Style en de Ibiza FR respectievelijk € 700 en € 600 meer. Prijzen voor de diesels worden later bekendgemaakt. De Ibiza staat vanaf eind juni bij de Nederlandse SEAT-dealers en wordt vanaf juli geleverd.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

*) Genoemde consumentenadviesprijzen zijn inclusief BTW, BPM, rijklaarmaakkosten, recyclingbijdrage en leges. Zie voor kosten en verkoopinformatie seat.nl.

**) De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.