Leusden,
19
januari
2016
|
15:03
Europe/Amsterdam

SEAT-verkopen in drie jaar tijd met 25 procent gestegen

  • Hoogste productievolume in fabriek in Martorell sinds 2001
  • Luca de Meo – “SUV wordt derde pijler onder het merk SEAT”

SEAT heeft 2015 afgesloten met een positief verkoopresultaat. Voor het derde jaar op rij noteerde het Spaanse merk een plus. Voor het eerst sinds 2007 doorbrak SEAT de verkoopgrens van 400.000 auto’s in één jaar (400.037, +2,4%). Die prestatie droeg bij aan een totale groei van 25% sinds 2012.

SEAT Executive Committee Chairman Luca de Meo presenteerde de jaarresultaten vanochtend. De verkooptoename is een direct gevolg van de aantrekkende Spaanse markt (77.200 auto’s, +3,8%) en Italiaanse markt (15.900, +22,1%). Bovendien groeide SEAT voor het vijfde jaar op rij in Duitsland (87.800, +3,8%) en noteerde het succesvolle verkopen in Mexico (24.100, +13,2%), dat nu de op drie na grootste markt voor SEAT is. Tevens noteerde de Spaanse autofabrikant recordverkopen in onder meer Zwitserland, Tsjechië, Denemarken, Turkije, Israël, Tunesië en Marokko.

Leon wederom het populairst
Op modelniveau steeg de Leon-verkoop met 4,4% (totaal: 160.900 auto’s), waarmee hij opnieuw het bestverkochte model van SEAT was. De Alhambra registreerde de hoogste verkooptoename (17,2%) en het op één na beste verkoopresultaat in zijn bestaan (27.000 auto’s). Ook de Ibiza boekte positieve cijfers, met een plus van 2,4% en 153.600 afgeleverde exemplaren.

Productie-boost
In combinatie met het succes van de Audi Q3, die ook door SEAT in Martorell wordt gebouwd, zorgde de verkooptoename van SEAT in de fabriek voor een productie-boost van 7,8% (477.077 auto’s), het hoogste aantal sinds 2001. De fabriek in Martorell is qua productieaantallen de grootste in Spanje en groeide voor het zesde jaar op rij. Tussen 2009 en 2015 nam het productievolume zelfs met 60% toe.

SUV derde pijler onder SEAT
Vooruitblikkend op 2016 verklaarde Luca de Meo: “Het hoogtepunt van het jaar wordt de introductie van de eerste compacte SUV in de historie van ons merk.” Vervolgens volgen in 2016 en 2017 nog drie nieuwe modellen. “De SUV gaat de derde belangrijke pijler onder ons merk worden, naast de Leon en Ibiza, en biedt ons de mogelijkheid om vertegenwoordigd te zijn in het momenteel snelst groeiende marktsegment,” besluit De Meo.