22
maart
2013

SEAT verbetert resultaat voor derde achtereenvolgende jaar

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers bleek dat SEAT het jaarresultaat vóór belastingen met bijna 100 miljoen euro wist te verbeteren: van -232 miljoen euro in 2011 tot -134 miljoen euro in 2012, een verbetering van 42%.



“Afgelopen jaar was veeleisender dan voorzien, met een aanzienlijke daling in de vraag naar auto’s in Zuid-Europa. Maar we zijn er in geslaagd de trend van de afgelopen drie jaren vast te houden,” verklaarde SEAT’s President James Muir tijdens de persconferentie over de 2012 resultaten. Sinds 2009 heeft de onderneming het verlies vóór belastingen met tweederde teruggebracht, van -391 miljoen euro naar -134 miljoen euro in 2012. Bovendien startte SEAT het jaar 2013 met positieve cijfers, met een wereldwijde verkooptoename van 14% gedurende de maanden januari en februari.



Meer producten en verdere internationalisering

Het productoffensief en de verdere exploratie van nieuwe markten vormden naast het eerste volledige productiejaar van de Audi Q3 de belangrijkste factoren voor de groei van SEAT in 2012. Die factoren vertaalden zich in een omzetgroei van meer dan 1 miljard euro, naar een totaal van 6,1 miljard euro (21% meer dan het vorige financiële jaar).



De onderneming vergrootte het aandeel geëxporteerde auto’s van 79% naar 83% en het merk is nu in 77 landen vertegenwoordigd. Desondanks was deze groei niet voldoende om de verkoopdaling in de automobielindustrie in Zuid-Europa (-16%) te compenseren, wat zich vertaalde in 321.000 verkochte SEATs in 2012 (een afname van 8,3%). Al met al noteerde SEAT uitstekende resultaten in landen als Duitsland, voor het eerst de grootste markt voor SEAT waar het Spaanse merk een groei van 22,5% noteerde tegenover een marktafname in Duitsland van bijna 3%. Ook buiten Europa groeide SEAT. Het debuut in China en de herlancering van het merk in Rusland versterkten de resultaten die in Mexico (+16,6%), Noord-Afrika en het Midden-Oosten werden geboekt. SEAT verviervoudigde de verkoop in Algerije en noteerde een verkoopstijging van 43% in Israël. In 2012 groeide SEAT buiten Europa met 46%.



Samenvattend concludeert SEAT President James Muir: “We hebben ons huiswerk gedaan. Ons modelaanbod is nu zowel solide als duurzaam, omdat meer dan 40% van de auto’s die we wereldwijd verkopen een CO2-uitstoot onder de 120 gram heeft. Nu moeten we er aan werken om dit potentieel om te zetten in tastbare zakelijke successen.”



Download het Annual Report 2012 (.pdf)

 

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws