09
januari
2014
|
17:30
Europe/Amsterdam

SEAT noteert verkoopstijging van 10,6 procent in 2013

In de belangrijkste verkoopregio West-Europa behoorde SEAT dankzij een verkoopstijging van bijna tien procent tot de merken met de grootste groei, ondanks een teruglopend jaar voor de gehele sector. SEAT verkocht 273.200 auto’s, 23.500 meer dan het jaar ervoor.



In het voor SEAT belangrijkste land Duitsland verkocht het merk 76.600 auto’s, een toename van ruim eenvijfde vergeleken met het jaar ervoor. SEAT was het snelst groeiende volumemerk in Duitsland en schaarde zich daar afgelopen jaar in de top tien van bestverkochte merken. In Spanje lagen de verkopen eveneens hoger, met een toename van 6% naar 58.900 auto’s. In het Verenigd Koninkrijk, de op twee na grootste markt voor SEAT, sloot de fabrikant het vijfde achtereenvolgende jaar met groei af (+17,0%) en met het hoogste verkoopaantal in de geschiedenis van het merk daar, met 45.700 verkochte SEATs.



Aan de basis van SEAT’s positieve resultaten in Europa stond de Leon, waarvan er wereldwijd meer dan 102.000 (+44,4%) werden verkocht. De Leon 5-deurs – de uitvoering die het gehele jaar leverbaar was – is het bestverkochte SEAT-model in vele landen (waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en Turkije). 



Groei in Noord-Amerika, Midden-Oosten en Mexico

Ook in andere delen van de wereld greep SEAT kansen met beide handen aan. Dankzij een groei van 13,0% buiten Europa verkocht het merk bijna één op de vijf auto’s buiten ons continent (totaal: 64.600 auto’s). 



Afleveringen aan klanten in 2013

(model, aantallen en percentage t.o.v. 2012)

SEAT Mii (28.900; +43,2%)

SEAT Ibiza (154.100; -7,7%)

SEAT Toledo (19.000; geïntroduceerd in november 2012)

SEAT Leon (102.800; +44,4%)

SEAT Altea (23.700; -19,7%)

SEAT Alhambra (20.000; +4,0%)

SEAT Exeo (6.500; productie beëindigd in juli 2013)