21
februari
2013

SEAT Martorell viert 20e verjaardag

Op 22 februari 1993 onthulde koning Juan Carlos I een plaquette ter ere van de officiële opening, in het bijzijn van de toentertijd nieuwe Chairman van de Volkswagen Group, Dr. Ferdinand Piëch, die vandaag de dag Chairman van de Supervisory Council is. Martorell groeide uit tot één van de modernste autoproductiefaciliteiten in Europa.



De tweede-generatie Ibiza en de Cordoba waren de eerste modellen die in Martorell van de productielijn rolden, met een tempo van 1.500 exemplaren per dag in december van dat jaar, resulterend in een jaarproductie van 140.275 auto’s. Gedurende de afgelopen twintig jaar werden in de fabriek in Martorell bijna acht miljoen auto’s op basis van 32 SEAT-modellen geproduceerd. Van de eerste-generatie Toledo tot aan de Inca, Arosa, Altea en Exeo, en recent de compleet nieuwe Leon. Momenteel produceert SEAT in Martorell alle drie versies van de Ibiza, de nieuwe Leon, de complete Altea-familie, de Exeo en Exeo ST en de Audi Q3. In Zona Franca in Barcelona maakt de onderneming nog steeds gebruik van een deel van de infrastructuur van de oorspronkelijke fabriek voor het persen van koetswerkdelen.



“Gedurende de twintigjarige geschiedenis is Martorell steeds geavanceerder geworden. Dankzij continue investeringen in technologie en een zeer gekwalificeerd team hebben we de kwaliteit tot in perfectie verbeterd, zowel met het oog op de producten zelf als de processen die eraan ten grondslag liggen,” vertelt Dr. Andreas Tostmann, Vice-President voor productie bij SEAT. 



Martorell produceert zowel voor SEAT als voor andere merken van de Volkswagen Group. Tussen 1995 en 2003 stond de fabriek garant voor vier versies van de VW Polo en Caddy en in 2011 werd een aanvang gemaakt met de productie van de Audi Q3, de eerste premium auto die in Spanje wordt gebouwd.



Van just-in-time tot duurzame logistiek

SEAT’s productiefaciliteit in Martorell is een concurrerend, flexibel industrieel complex dat drie miljoen vierkante meter beslaat, wat gelijk staat aan 400 voetbalvelden, en dat in slechts 34 maanden werd gerealiseerd. De benodigde investering bedroeg 244,5 miljard peseta’s, bijna 1,5 miljard euro tegen de koers van dit moment. De fabriek werd vanaf het begin ontworpen voor de implementatie van just-in-time productie en beschikt vandaag de dag over twee eigen spoorlijnen. Eén ervan is bedoeld voor het aanleveren van goederen en de andere voor het transport van geassembleerde auto’s. Gezamenlijk besparen de lijnen 2.600 ton aan CO2-emissies, het equivalent van 57.000 vrachtwagentrips per jaar.



Ruggengraat van de economie

De afgelopen twintig jaar kon de naam SEAT niet los worden gezien van Martorell, net zoals de Spaanse automobielsector en SEAT onafscheidelijk zijn. In 1993 werd een compleet toeleverancierscomplex gecreëerd, oorspronkelijk voor twintig bedrijven. Tegenwoordig legt het effect van SEAT op de Spaanse economie veel gewicht in de schaal. SEAT is de grootste autofabrikant in Spanje, exporteert 85% van de producten en biedt werk aan 11.500 arbeiders in Martorell, en indirect zelfs aan 46.000 mensen. Zestig procent van SEAT’s leveranciers is Spaans.



Enkele cijfers

- De vijf meest geproduceerde modellen in Martorell zijn*:

Ibiza II: 1.515.946 auto’s tussen 1992 en 2002

Ibiza III: 1.172.504 auto’s tussen 2001 en 2009

Ibiza IV: 801.538 auto’s tussen 2007 en heden

Cordoba I: 783.547 auto’s tussen 1993 en 2002

Leon II: 675.369 auto’s van 2004 tot 2012

*tot en met 31/12/12



- Aantal robots in de fabriek: 2.883

- Tussen de oorsprong vanaf de pers tot aan het uiteindelijke transport legt een auto 12 km af

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws