20
november
2013
|
10:00
Europe/Amsterdam

SEAT Leon ST: stijlvol sportief, ruim én 14% bijtelling

Uiterlijk komt de designtaal die de overige modellen uit de Leon-familie kenmerkt ook in het ontwerp van de Leon ST terug. Waarbij SEAT er in is geslaagd de dynamische belijning van de hatchbacks te handhaven en die op elegante wijze samen te laten gaan met een ruim bemeten achterzijde. Die 27 extra centimeters aan de achterkant zijn subtiel 'verstopt' dankzij de lage achterruit en de gespierde schouders, waardoor de dynamiek van de oorspronkelijke Leon-styling gewaarborgd is gebleven. De standaard dakrails accentueren daarbij de licht aflopende daklijn. In FR-trim geeft de Leon ST bovendien een geheel nieuwe invulling aan het begrip 'sport estate' dankzij het nog expressievere ontwerp van de voor- en achterzijde.



Ondanks die dynamische lijnen is de Leon ST verrassend ruim en veelzijdig. In standaardopstelling meet de bagageruimte 587 liter, die naar wens tot liefst 1.470 liter is uit te breiden met de leuning van de achterbank in neergeklapte positie. Bovendien kunnen verschillende uitvoeringen ook nog extra lange objecten vervoeren door de rugleuning van de passagiersstoel naar voren te vouwen, waardoor een maximale laadlengte van 2,67 meter ontstaat. Daarnaast is de in delen gescheiden rugleuning van de achterbank vanuit de kofferbak neer te klappen. De dubbele laadvloer in de laadruimte vergemakkelijkt het in- en uitladen. Vermeldenswaardig is ook het Family Pack, met ondermeer geïntegreerde blinderingen voor de achterportieren en neerklapbare tafeltjes in de achterkant van de voorstoelen.



Lichtste koetswerk in zijn klasse voor maximale veiligheid en 5 Euro NCAP-sterren

De SEAT Leon ST weegt leeg slechts 1.133 kilogram, waarmee het de lichtste stationwagon in zijn klasse is. De intelligente koetswerkstructuur is mede verantwoordelijk voor die gewichtsbesparing, maar zorgt desondanks voor optimale veiligheid en comfortabele rijeigenschappen. Ondanks die gewichtbeperkende maatregelen scoort de Leon ST maximaal op het gebied van veiligheid. Eerder dit jaar onderschreef de Europese Euro NCAP-organisatie de crashveiligheid van de ST al door de stationwagon te belonen met de maximale score van vijf sterren. Daarmee staat de veiligheid van de ruime stationwagon op hetzelfde hoge niveau als dat van de Leon 5-deurs. Bovendien beloonde Euro NCAP de innovatieve veiligheidssystemen 'Multi-collision brake' (de technologie die de auto na een aanrijding van achteren automatisch afremt om een secundaire aanrijding te voorkomen) en 'Rijbaan Assistent' met de Euro NCAP Advanced-onderscheiding.



Moderne aandrijflijnen

Direct vanaf de introductie is de Leon ST leverbaar met een keuze uit een groot aantal krachtige en zuinige TSI- en TDI-motoren, in cilinderinhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter en uiteenlopend van de 1.2 TSI benzine met 63 kW (85 pk) tot aan de sterke 2.0 TDI common-rail diesel met 135 kW (184 pk). Alle vertrouwen ze op directe brandstofinspuiting en turbotechnologie en zijn ze geoptimaliseerd met het oog op het realiseren van een lage inwendige frictie en het snel op bedrijfstemperatuur brengen van de motor. SEAT biedt diverse transmissie-opties om het vermogen van de benzine- en dieselkrachtbronnen op de voorwielen over te brengen. Variërend van een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak tot aan de compacte en lichtgewicht zes- of zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling.



14% bijtelling

De meest interessante motoroptie voor zakelijke rijders in fiscaal opzicht is de nieuwe 1.6 TDI Ecomotive-krachtbron, waarmee de Leon ST één van de zuinigste auto's op de markt wordt en in 2014 voor zakelijke rijders in de 14% bijtellingcategorie valt. Met een gemiddelde dieselconsumptie van slechts 3,2 liter op 100 kilometer en een overeenkomstig laag CO2-niveau van 85 g/km legt de ST Ecomotive geringe brandstofkosten en dito emissies in de schaal, evenals een indrukwekkende theoretische actieradius van 1.500 kilometer. Met 81 kW (110 pk) en een koppel van 250 Newtonmeter garandeert de Leon Ecomotive ook sportieve prestaties, met ondermeer een topsnelheid van 200 km/u.



Het start/stop-systeem, energieregeneratie, een aangepaste handgeschakelde zesversnellingsbak en banden met een zeer lage rolweerstand dragen eveneens in belangrijke mate bij aan de lage verbruiksprestaties van de Leon ST Ecomotive. Andere bepalende elementen op dit gebied zijn de geoptimaliseerde aerodynamica van het verlaagde koetswerk, de deels gesloten luchtinlaten aan de voorzijde, een verder afgevlakte bodemsectie en de toevoeging van een dakspoiler.



Dynamiek verenigd met comfort

Het uitgebalanceerde chassis van de SEAT Leon ST zorgt ervoor dat de stationwagon de dynamiek die zijn uiterlijk doet vermoeden ook daadwerkelijk in daden weet om te zetten. Daarbij maakt de Sports Tourer aan de voorzijde gebruik van een MacPherson-constructie met veerpoten bevestigd op een subframe, met directe stuuroverbrengingen dankzij een nieuwe snelheidsafhankelijke, elektromechanische stuurbekrachtiging. Uitvoeringen tot en met 110 kW (150 pk) beschikken achter over een ophanging met een torsieas lay-out. De twee meest krachtige motorvarianten vertrouwen op een multi-link setup die langs- en dwarskrachten onafhankelijk van elkaar verwerkt. De schokdempers en schroefveren zijn daar gescheiden van elkaar bevestigd voor meer verfijnde reacties.



Het karakter van de FR-uitvoeringen kan verder worden gepersonaliseerd met behulp van het SEAT Drive Profile systeem. Dit biedt de bestuurder de mogelijkheid om de karakteristieken van de stuurbekrachtiging, het gaspedaal en de DSG-transmissie naar eigen voorkeur in te stellen via drie vooraf gedefinieerde standen – Eco, Comfort en Sport – of een individuele keuzemogelijkheid. Tevens is SEAT Drive Profile gekoppeld aan de sfeerverlichting in het interieur, met witte LEDs in de standen Comfort en Eco en rode LEDS in de Sport-stand. In de Leon ST FR met de 1.8 TSI (132 kW/180 pk) en 2.0 TDI (135 kW/184 pk) motoren beïnvloedt het systeem bovendien het motorgeluid via een sound actuator.



Voor deze twee sterkste FR-varianten levert SEAT optioneel de nieuwste generatie van het DCC (adaptieve chassiscontrole) met drie verschillende standen die te selecteren zijn via SEAT Drive Profile. In de Sport-stand is de Leon ST nog scherper, terwijl de stand Comfort zorgt voor een merkbaar rustiger rijgedrag. Voor het eerst kan dit nieuwe DCC-systeem nu de rebound en compressie van de demping volledig onafhankelijk van elkaar regelen, wat een aanzienlijk voordeel biedt in het optimaliseren van de handlingeigenschappen.



Assistentiesystemen

Het SEAT Drive Profile en DCC zijn slechts enkele voorbeelden van de innovatieve systemen waarmee de Leon ST op de Nederlandse markt debuteert. Daarnaast voorziet SEAT de Leon ST van de volgende geavanceerde rijassistentiesystemen:

  • ACC adaptieve cruise controle met Front Assist, dat op basis van radartechnologie een vastgestelde snelheid en afstand ten opzichte van de voorligger handhaaft. Front Assist (inclusief City Emergency Braking) waarschuwt de bestuurder daarbij voor het gevaar op een kop-staartaanrijding en remt desgewenst de auto zelfstandig af om een ongeval te vermijden.

  • Vermoeidheidsdetectie, bespeurt vermoeidheidssignalen bij de bestuurder en waarschuwt hem aan de hand van audio- en visuele signalen om een pauze te nemen.

  • Groot-licht Assistent, dat via een camera achter de binnenspiegel tegenliggers detecteert en als gevolg daarvan automatisch schakelt tussen dimlicht en grootlicht.

  • Rijbaan-assistent, dat automatisch lichte stuurimpulsen geeft wanneer de auto een rijbaanmarkering dreigt te overschrijden, om de auto in de juiste richting te dirigeren.




Aantrekkelijke Business-uitvoeringen

De SEAT Leon ST arriveert eind november bij de Nederlandse SEAT-dealers en is nu reeds te bestellen in de bekende uitrustingsniveaus Reference, Style en FR, die tevens als basis fungeren voor drie zakelijk getinte uitvoeringen voor de Leon ST: de Reference Business, Style Business en FR Business.



First Editions voor de 'early adopters'

De SEAT Leon ST vertrouwt op een garantie van 4 jaar en is per direct te bestellen bij de Nederlandse SEAT-dealers, waarbij de eerste exemplaren in januari 2014 zullen worden uitgeleverd. Voor de 'early adopters' zijn nu echter al de aantrekkelijke First Edition introductieversies op basis van de Style en FR leverbaar, met tal van aantrekkelijke extra's voor een meer dan interessante introductieprijs.