22
juli
2013

SEAT Leon ST – de mooiste stationwagon in zijn klasse

Uiterlijk is SEAT er in geslaagd de sportieve trekken van de Leon 5-deurs en SC ook in de stationwagon terug te laten komen, wat heeft geresulteerd in een fraaie en dynamische estate. De ST is in de lengte met 27 centimeter gegroeid tot 4,54 meter en heeft een bagageruimte met een inhoud van 587 liter die eenvoudig tot 1.470 liter is uit te breiden door de achterbank neer te klappen.


In de basisuitvoering weegt de Leon ST 1.133 kg, waarmee hij de lichtste stationwagon in deze klasse is. De ST is uitgerust met een keur aan functionele zaken die de praktische bruikbaarheid ten goede komen. De rugleuningen van de achterbank zijn ook vanuit de bagageruimte eenvoudig neer te klappen, terwijl de dubbele vloer zorgt voor orde en gemakkelijk in- en uitladen. Bovendien kan de rugleuning van de voorpassagiersstoel worden neergeklapt om extra lange spullen te vervoeren.


Naast de sportieve look en de grote veelzijdigheid stond efficiency hoog op het prioriteitenlijstje bij de ontwikkeling van de SEAT Leon ST. De zuinige TDI- en TSI-motoren, qua cilinderinhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter en met een vermogen van 63 kW (86 pk) tot 135 kW (184 pk), vertrouwen alle op directe brandstofinspuiting en turbotechnologie.


Adaptive Chassis Control DCC en Adaptive Cruise Control ACC

Het uitgebalanceerde chassis versterkt het dynamische karakter van de Leon ST en heeft de sportieve eigenschappen van de 5-deurs en SC behouden. De besturing voelt verfijnd en vertrouwenwekkend aan en verschaft nauwkeurige feedback, terwijl de ophanging oneffenheden in het wegdek op soepele wijze gladstrijkt. De FR-uitvoering van de Leon ST krijgt de nieuwste generatie van het Adaptive Chassis Control DCC mee, met een keuze uit drie set-ups die via het SEAT Drive Profile kunnen worden geselecteerd. In de ‘Sport’ stand is de Leon ST nog feller, terwijl de stationwagon merkbaar comfortabeler is in de ‘Comfort’ modus, die gekozen kan worden als onderdeel van de ‘ECO’ of ‘Individueel’ settings. De progressieve stuurinrichting beperkt de benodigde stuurkracht bij het inparkeren en verbetert tegelijkertijd de handlingprestaties op bochtige wegen dankzij directere stuureigenschappen.


Adaptive Cruise Control ACC

Geheel nieuw binnen het SEAT Leon-programma is Adaptive Cruise Control ACC. Het systeem werkt op basis van radar en handhaaft een voorkeurssnelheid plus vooraf ingestelde afstand ten opzichte van een voorganger, met automatisch accelereren en afremmen in druk verkeer tot gevolg. De snelheid is instelbaar tussen 30 en 160 km/u. ACC is te combineren met zowel handgeschakelde uitvoeringen als ST-versies met een DSG-transmissie.

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws