06
mei
2013

SEAT Leon Cup Racer laat de autosporttoekomst van het merk zien

"Motorsport zit diep verankerd in ons merk; SEAT heeft een racehistorie van meer dan 40 jaar en met de Leon Cup Racer zijn we bezig het volgende hoofdstuk te schrijven voor onze zeer gemotiveerde klantenteams. De Leon Cup Racer is nadrukkelijk geen showmodel, maar de eerste testauto voor de ontwikkeling van deze auto," aldus dr. Matthias Rabe, Executive Vice-President voor Research and Development. "Met deze raceversie bouwen we verder aan de grote successen die we de afgelopen jaren al vierden."



Onmiskenbaar design, voortreffelijke aerodynamica

De Cup Racer, gebaseerd op de vijfdeurs Leon en gespoten in metallic mat grijs met oranje accenten, maakt visueel een verpletterende indruk. Zijn krachtige uitstraling op de 18-inch racewielen wordt versterkt door een spoorbreedte die 40 centimeter groter is. Het nieuwe front biedt een optimale aerodynamische efficiency en voert maximaal lucht naar zowel motor als remsysteem; de machtige wielkasten met hun grote openingen opzij verhogen de koeling van het vierzuiger-remsysteem. De voorspoiler, de vlakke wagenbodem, de diffuser achter en de tweedelige dakspoiler zorgen voor maximale downforce bij hoge snelheden.



Maximale controle, perfecte veiligheid

Het interieur van de SEAT Leon Cup Racer is ook helemaal klaar voor circuitgebruik. Systematische gewichtsbesparing en een zorgvuldige minimalistische benadering hebben het interieur van deze auto, die beschermd wordt door een hoogwaardige rolkooi, bepaald. De kuipstoel met HANS hoofdprotectiesysteem biedt optimale veiligheid. Hij is bekleed met speciaal ontwikkeld leder, dat uitzonderlijk goed vocht kan reguleren.



Beste prestaties voor de allersnelste rondetijden

Voor de aandrijving van de SEAT Leon Cup Racer tekent de tweeliter, viercilinder turbogeladen krachtbron, met een vermogen van 243 kW/330 pk en een maximaal koppel van 350 Nm. Dat vermogen wordt naar de voorwielen gebracht via een 6-traps DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling, die bediend wordt vanaf het stuurwiel. Een elektronisch gecontroleerd differentieelslot is standaard. Een speciale variant van de Cup Racer voor enduranceraces kan worden uitgerust met een sequentiële racetransmissie met een schakelpook op de centrale console en een mechanisch differentieelslot.



"Wij verwachten de SEAT Leon Cup Racer aan het begin van het seizoen 2014 aan onze klantenteams te kunnen aanbieden. Met de twee versies voor sprint- en endurance-races is de Cup Racer ideaal voor een uitermate breed palet van uiteenlopende races, van ETTC tot de VLN Endurance Cup op de Nürburgring," aldus Jaime Puig, hoofd van SEAT Sport en verantwoordelijk voor de motorsportactiviteiten van het merk.

"Wij stellen ons ook de verdere ontwikkeling voor van een Cup Racer naar een WTCC versie met 1.6 liter krachtbron. We hebben tenslotte op dat gebied een enorme traditie en een goede naam hoog te houden."

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws