Leusden,
17
juni
2016
|
09:28
Europe/Amsterdam

SEAT: een nieuwe auto in 1.400 dagen

1.400 dagen, meer dan 1.000 schetsen, 5.000 kilo klei en 1.000 liter verf: ziehier slechts een handjevol cijfers die aangeven wat er komt kijken bij het uiteindelijke ontwerp van een auto. Het is een proces van vier jaar dat begint bij het handwerk van een vakman met potlood en papier en eindigt op de assemblagelijn. Tussendoor worden er kleimodellen gemaakt, nieuwe kleuren en stoffen gecreëerd en wordt het interieur van de auto bepaald.

Het designproces van een auto verloopt stapsgewijs via de volgende stadia:

1. Briefing
Om te beginnen worden de ‘richtlijnen’ voor het nieuwe model opgesteld en goedgekeurd. Ze vormen de route die tot het DNA van de auto zal leiden en gedurende het gehele proces moeten deze aanwijzingen worden gevolgd.

2. Schetsen
Aansluitend kunnen de ontwerpers voorlopige schetsen van de auto gaan maken. De vroegste versies tonen “hoe we willen dat hij eruitziet”, vertelt Jaume Sala, hoofd interieurontwerp van SEAT. Het eindigt met een beeld van de nieuwe auto dat “scherp als een foto is”. In vier jaar tijd maken de designers meer dan 1.000 schetsen.

3. Design genereren met de computer
Zodra de schetsen af zijn, worden ze gedigitaliseerd om diepte te geven aan de toekomstige auto. Niet alleen met het oog op het ontwerp van de nieuwe auto, maar ook vanuit technisch perspectief.

4. Kleimodel
Dit model op ware grootte weegt zo’n vier ton, ruim tweemaal zoveel als de uiteindelijke auto. Het dient om de buitenkant te tonen en krijgt door wijzigingen voortdurend een aangepaste vorm. Bij dit proces is een vakman betrokken, die het model gladstrijkt en met de hand vormgeeft.

5. Ontwerp ‘bevroren’
Dit is het definitieve, goedgekeurde buitenontwerp. Het ziet er net echt uit, hoewel het nog steeds een kleimodel is. Tot wel 5.000 kilo klei gaat er doorheen eer het ontwerp definitief is bepaald.

6. Kleuren creëren
De Color & Trim-afdeling creëert de kleuren voor de binnen- en buitenkant van het model. Het werk begint twee jaar van tevoren met het verzamelen van ideeën afkomstig van nieuwe ontwikkelingen op “de terreinen mode, architectuur en design”, legt Jordi Font uit, verantwoordelijk voor deze SEAT-afdeling. Hoewel ze 100 mixen maken en 1.000 liter verf gebruiken, maken uiteindelijk slechts twaalf tinten deel uit van het kleurenpalet voor de buitenkant.

7. Stoelen
Zaken die “het comfort en de looks” raken worden zorgvuldig overwogen bij de ontwikkeling van de stoelen, verzekert Jaume Sala. De Color & Trim-afdeling is ook betrokken bij dit deel van het proces. Met een naaimachine maken de ontwerpers patronen “die de meest geschikte stoffen en kleuren combineren”, zegt Jordi Font.

8. Interieurontwerp
“Alles is op de bestuurder gericht”, benadrukt Sala. Hij vertelt dat de hoofdrol van het touchscreen zodanig is dat ze eerst besluiten waar die te plaatsen om de rest daaraan ondergeschikt te stellen. Leidend bij het interieurontwerp is de functionaliteit. “We stellen onszelf de vraag waar het het handigst is om een mobiele telefoon, bril of waterfles op te bergen.” Om die reden, zo besluit hij, moet het ontwerp “dienstbaar en efficiënt” zijn.

Het eindresultaat van al deze processen is een gloednieuw model. Na vier jaar intensief werk heeft het ontwerpteam nog steeds de handen vol: met een nieuw project dat alweer in de pijplijn zit.