22
april
2013

SEAT 30 jaar in Nederland – drie decennia Spaans temperament

360 duizend Nederlandse SEATs geleden was SEAT een florerende Spaanse autofabrikant die dertig jaar eerder, in 1953, met de 1400 het allereerste SEAT-model van de band zag rollen. Die drie decennia aan innovatie en een nauwe samenwerking met de Italiaanse autofabrikant FIAT stonden aan de basis van de SEAT Ronda, die in 1983 werd gelanceerd en waarmee de Sociedad Español de Automóviles de Tursimo S.A. een aanvang maakte met haar exportactiviteiten. Nederland beet in die activiteiten voor SEAT het spits af en werd het eerste land buiten Spanje waar het merk vertegenwoordigd was.



Ronda symboliseert SEAT in Nederland

De Ronda vormde in 1983 de officiële aftrap van het merk SEAT in Nederland en zelfs in dat eerste jaar verkocht de toenmalige SEAT-importeur Nibhart Car al 1.152 Ronda’s, waarvan er in totaal bijna 6.400 de landsgrenzen overkwamen. Nog datzelfde jaar volgde de SEAT Fura, maar het was vooral de in 1984 gelanceerde eerste generatie Ibiza die het merk SEAT in Nederland echt op de kaart zette. Het succes van dat model zorgde ervoor dat het Nederlandse dealernetwerk in Nederland zich in rap tempo uitbreide naar een landelijk dekkend netwerk van SEAT-vestigingen. Dat gebeurde overigens grotendeels onder leiding van de nieuwe SEAT-importeur Pon Car, die in 1986 de importactiviteiten van het merk overnam van Nibhart Car. Alleen al van die eerste generatie Ibiza verkocht SEAT in Nederland ruim 42.000 auto’s, en de tweede en derde generatie van de Ibiza onderstreepten de populariteit van het compacte model nog eens extra.



De SEATs Malaga, Marbella, Toledo, Alhambra en Arosa verstevigden de positie van SEAT in de jaren daarna nog verder, maar in het jaar 2000 was het na de Ibiza vooral de SEAT Leon waarmee het merk aangaf dat het ‘here to stay’ was. Gestoeld op Volkswagen-technologie en een bovengemiddeld complete uitrusting zorgde de Leon er voor dat SEAT in het segment van de compacte middenklasse een stevige positie innam, en ook onder zakelijke rijders een populaire keuze werd vanwege die complete uitrusting en de sportieve styling van het model. Dat jaar 2000 was voor SEAT in Nederland overigens direct ook het meest succesvolle in de Nederlandse geschiedenis van het merk, met een recordverkoop van 24.249 auto’s, een resultaat dat naast de Ibiza en Leon ook op de conto’s van de Toledo, Cordoba en Arosa kon worden bijgeschreven.



SEAT bedrijfswagens

Naast de personenauto’s maakte SEAT met name gedurende de eerste twee decennia in Nederland ook furore met haar handige, compacte bedrijfsauto’s. Modellen als de SEAT Inca, SEAT Terra en Alhambra Van zorgden door de jaren heen voor in totaal ruim 25.000 geregistreerde SEAT bedrijfswagens. Met als topjaren 1999 en 2000, toen met name de Inca zo populair was dat er jaarlijks meer dan 3.000 SEAT-vans in Nederland werden verkocht.



Vlot imago

Inmiddels is SEAT al dertig jaar niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Kenmerkend voor SEAT is het sportieve, vlotte imago dat het merk zich door de jaren heeft aangemeten. SEAT dankt dat sportieve imago aan een zorgvuldig gekozen merkstrategie die niet alleen tot uiting komt in de producten van het Spaanse merk, maar ook in tal van ondersteunende activiteiten. De betrokkenheid in de nationale en internationale autosport speelde daarin jarenlang een belangrijke rol. Ondermeer in het World Touring Car Championship, waarin de Nederlandse SEAT-importeur jarenlang actief was met het eigen SEAT Team Holland, met Tom Coronel als coureur. Maar ook de samenwerking met grootschalige evenementen en artiesten die internationaal een jong publiek bereiken, maakte deel uit van een weloverwogen merkbeleving van de Spaanse fabrikant die op nationaal niveau op grootse wijze werd ingevuld. Zoals de sponsoring van de spectaculaire Red Bull Air Race, de Europese tour van Shakira, of in eigen land de samenwerking met ’s werelds beste DJ, Armin van Buuren. 



30 jaar SEAT in Nederland: topkwaliteit voor een betaalbare prijs

Dertig jaar SEAT in Nederland heeft het merk een imago bezorgd van een fabrikant van betaalbare auto’s met prestaties van topniveau en met oog voor het milieu. Een merk ook dat in het bijzonder jonge automobilisten aan zich weet te binden die niet alleen op zoek zijn naar een sportieve auto, maar die zich tevens kunnen vereenzelvigen met de dynamische uitstraling van het merk SEAT.



Historische hoogtepunten 30 jaar SEAT in Nederland

1983, SEAT debuteert in Nederland. Toenmalig importeur Nibhart Car lanceert de SEAT Ronda.

1984, SEAT Fura wordt in Nederland het tweede SEAT-model na de Ronda.

1984, Eerste generatie SEAT Ibiza ziet het licht en groeit uit tot SEAT’s bestverkochte model ooit.

1985, SEAT Malaga versterkt modelaanbod SEAT in Nederland, verkoopmijlpaal van 10.000 verkochte SEATs in Nederland

wordt al na twee jaar bereikt, start SEAT bedrijfswagens.

1986, Pon’s Automobielhandel neemt importactiviteiten SEAT over van Nibhart Car en bouwt distributienetwerk in Nederland verder uit.

1987, SEAT Marbella op basis van succesvolle FIAT Panda in de Nederlandse showrooms, nieuwe SEAT Terra versterkt aanbod lichte bedrijfswagens.

1991, SEAT debuteert in middenklasse met eerste generatie Toledo.

1993, Tweede generatie Ibiza zet succes van eerste generatie voort.

1994, Nederlands modelprogramma SEAT wordt verder verbreed met de nieuwe Cordoba.

1996, Debuut SEAT Alhambra, SEAT Inca arriveert in Nederland als nieuwe kleine besteller.

1997, SEAT breidt modelprogramma aan onderkant uit met SEAT Arosa stadsauto.

1999, Tweede generatie Toledo zet SEAT in de zakelijke middenklasse pas echt op de kaart, tevens de auto waarmee Tom Coronel later voor SEAT debuteert in het World Touring Car Championship.

2000, SEAT zet voet aan wal in de compacte middenklasse met de Leon, na de Ibiza het bestverkochte model in Nederland ‘to date’. Het jaar 2000 is tevens het beste verkoopjaar voor SEAT in haar Nederlandse geschiedenis met in totaal 24.249 verkochte auto’s (geel en grijs kenteken).

2001, SEAT realiseert met 3,73% haar hoogste marktaandeel ooit in de Nederlandse markt voor personenauto’s en lichte bestelauto’s, derde generatie Ibiza staat in de startblokken.

2002, Nieuwe versie van de vierdeurs Cordoba op Ibiza-basis maakt zijn opwachting.

2004, Debuut SEAT Altea en nieuwe Toledo op basis van succesvolle SEAT Leon.

2005, Tweede generatie SEAT Leon bezorgt SEAT een grote schare zakelijke rijders en maakt later furore in het World Touring. Car Championship als eerste raceauto met een dieselkrachtbron. Het werd onder andere het wapen van SEAT Team Holland en Tom Coronel.

2005, SEAT gaat langdurige samenwerking aan met ’s werelds beste DJ Armin van Buuren.

2006, Altea XL Stationwagon biedt SEAT-kopers nog meer ruimte.

2008, Nieuwe generatie Ibiza 5-deurs in de showrooms, gevolgd door de 3-deurs SC en later de ST.

2012, SEAT maakt rentree in de klasse van de kleine stadsauto’s met de SEAT Mii, gevolgd door nieuwe Toledo.

2013, De derde generatie SEAT Leon maakt zijn opwachting als 5-deurs en voor het eerst ook als driedeurs SC, later in het jaar gevolgd door een ST stationwagon.



 

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws