06
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Maximale dynamiek voor nieuwe SEAT Ibiza Cupra

De nieuwe Ibiza Cupra tilt het bestaande succesverhaal naar een nog hoger niveau. De eerste generatie werd gelanceerd in 1997 en sinds die tijd hebben de dynamische Cupra-modellen zich ontwikkeld tot ware iconen binnen het merk SEAT. Cupra staat voor Cup Racing en de exclusieve typografie van deze letters is uitsluitend bestemd voor de sportiefste modellen van het merk.



Het design

Het opmerkelijke design van de Cupra geeft al direct prijs dat het hier om de meest sportieve telg uit de Ibiza-serie gaat. De driedeurs coupé maakt geen geheim van zijn krachtige, gespierde inborst, terwijl het nieuw ontworpen front met de brede grille en krachtig getekende luchthappers uiting geeft aan de afkomst en kwaliteit van deze auto. De hoekige lijn van de koplampen, die op een perfecte manier passen in de strakke vorm van de Ibiza, is typisch voor de nieuwe designtaal van SEAT. De bi-xenon verlichting is standaard en het vooruitstrevende design ervan zorgt voor een helder zicht, maar staat ook model voor de manier waarop SEAT aandacht schenkt aan details. De LED-dagrijverlichting volgt de lijn van de koplampen en zorgt voor een uniek uiterlijk, net als de verlichting achter die eveneens profiteert van LED-technologie.



De flanken van de compacte en dynamische Ibiza Cupra komen tot leven door scherpe lijnen en hoeken. De geaccentueerde schouders achter en de exclusieve 17-inch lichtmetalen wielen benadrukken het sportieve uiterlijk. De zwartglanzende buitenspiegels zorgen voor een fraai contrast met het lakwerk van de Ibiza Cupra, die standaard donkergetinte zijruiten heeft.



De ‘dikke’ achterzijde van de auto wordt gedomineerd door de gespierde, brede bumper met daaronder een grote, matzwarte diffuser en een trapeziumvormig uitlaateindstuk. De letters ‘CUPRA’ en het logo op de achterklep vervolmaken het statement van de speciale rol die deze compacte sportieveling speelt als nieuwe maatstaf in zijn segment.



Het interieur

De nieuwe designkenmerken van de Ibiza Cupra komen ook tot uiting in het interieur. De cockpit laat een indrukwekkend aantal sportieve details zien, terwijl de bediening toch intuïtief en duidelijk is. Alle onderdelen die in aanraking komen met de bestuurder of de andere inzittenden hebben speciale aandacht gekregen, om zo de interactie met de auto naar een nog hoger plan te tillen.



Een opvallend nieuw element is het sportstuur met het Cupra-logo, in combinatie met grijze stiksels in het onderste deel van de stuurspaken en glanzend zwarte accenten. Net achter het stuurwiel bevinden zich de schakelpeddels voor de DSG-transmissie en daar weer achter zitten de heldere, prima afleesbare instrumenten met een sportief design dat in de Ibiza-modelreeks voorbehouden is aan dit topmodel. De aluminium ‘look’ pedalen hebben rubberen contactpunten die voor voldoende grip zorgen met de schoenzolen.



De exclusieve Cupra-sportstoelen zijn indien gewenst ook beschikbaar in tweekleurig leder. Ze bieden uitstekende ondersteuning dankzij de ruim bemeten kussens en hun ergonomische vormgeving. De stoelen hebben gedistingeerde matgrijze inzetstukken aan de zijkant van de zittingen, de leuningen en zelfs de hoofdsteunen. De portieren hebben dezelfde inleg en dat zorgt voor een moderne en smaakvolle uitstraling van het interieur.



De Ibiza Cupra heeft een compleet nieuw entertainmentsysteem gekregen. Het krachtige audiosysteem, onlangs opnieuw vormgegeven met een duidelijke interface voor gemakkelijke, intuïtieve bediening, kan worden uitgebreid met het innovatieve SEAT Portable Systeem. Dit systeem met 5-inch touchscreen is geïntegreerd in de elektronische systemen van de auto, maar kan tegelijkertijd op een handige, snelle manier uit te auto genomen worden voor mobiel gebruik. De vele verschillende functies van het SEAT Portable Systeem behelzen navigatie, handsfree bellen (Bluetooth) met stembediening en draadloze audio streaming (Bluetooth). De eenvoudig te bedienen boardcomputer stelt de bestuurder in staat gebruik te maken van een uitgebreide hoeveelheid uiteenlopende informatie. Eventueel laat het display ook realtime de snelheid zien en de temperatuur van het koelsysteem van de motor. Een speciaal Cupra-scherm begroet de bestuurder telkens wanneer hij of zij het systeem inschakelt en verder beschikt het systeem over tal van bruikbare extra’s als een elektronisch notitieblok en de ‘Highbeam’-functie, die aanvullende interieurverlichting biedt bij het verlaten van de auto in het donker.



Het rijden

Met een vermogen van 132 kW/180 pk bij 6.200 tpm en een koppel van 250 Newtonmeter tussen 2.000 en 4.500 tpm staat deze krachtige TSI-motor in de nieuwe Ibiza Cupra garant voor soepele prestaties die op welk moment dan ook afroepbaar zijn. De 1.4 TSI is een compact staaltje hightech. Directe injectie en dubbele laaddruk door een supercharger en een turbo geven de motor een overtuigend sportief karakter. Zowel voor de bestuurder als de passagiers is de onvoorwaardelijke sportieve inborst van deze nieuwe Ibiza Cupra duidelijk hoorbaar, want een speciale klep in het uitlaatsysteem zorgt voor een passend geluidsniveau van de motor.



Eén van de technische hoogtepunten wordt gevormd door de wederzijdse interactie tussen de supercharger en de turbolader. De riemaangedreven supercharger zorgt voor meer koppel bij lage toerentallen, terwijl de uitlaatgasturbo (met wastegate-regeling) pas bij hogere toerentallen effectief wordt. De supercharger en turbo zijn in serie geschakeld en zijn bij krukassnelheden tot 3.500 toeren beide actief. Bij hogere toerentallen neemt de uitlaatgasturbo in zijn eentje al het werk voor zijn rekening om de motor van laadlucht te voorzien.



De verregaande optimalisering van het motormanagementsysteem heeft in hoge mate bijgedragen aan verbeteringen op het gebied van prestaties en zuinigheid ten opzichte van het vorige model. De sprint van 0 tot 100 km/u neemt nu slechts 6,9 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid van de nieuwe Cupra uitkomt op 228 km/u. De Ibiza Cupra verbruikt gemiddeld slechts 5,9 liter benzine per 100 kilometer – hetgeen leidt tot een CO2-emissie van 139 gram per kilometer. Vergeleken met het vorige model betekent dit, dat het nieuwe model per 100 kilometer een halve liter brandstof minder verbruikt.



De transmissie

SEAT combineert de 1.4 TSI in de Cupra met een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DSG). De extreem korte schakeltijden van deze DSG passen perfect bij het sportieve karakter van de snelste Ibiza, terwijl de efficiënte set-up van de individuele overbrengingen tot uiting komt in de lage verbruikcijfers. Als een alternatief voor de volledige automaatversie kan de zeventraps DSG ook bediend worden met de versnellingspook op de centrale tunnelconsole of met de nieuwe, standaard gemonteerde schakelpeddels achter het stuurwiel.



Het onderstel

Het vernieuwde sportonderstel van de Ibiza Cupra zorgt voor maximale beweeglijkheid en een precies stuurgedrag. Het is gebaseerd op de beproefde basislayout van een vooras met MacPherson veerpoten en een torsieas achter. De montage van stijvere schokdempers en speciaal aangepaste spiraalveren (met 15 mm lagere rijhoogte) zorgen voor aanzienlijk minder overhellen van de carrosserie, terwijl het zwaartepunt bovendien veel lager ligt. Die combinatie heeft een zeer gunstige uitwerking op het gedrag van de auto in bochten.



Het sportonderstel zorgt bij deze nieuwe Ibiza Cupra voor een bochtkarakteristiek die op een aanmerkelijk hoger peil staat dan die van zijn voorganger. Tegelijkertijd zorgen detailverbeteringen aan de geometrie van de ophanging en de geoptimaliseerde schokdemping voor een aanzienlijk soepeler afgeveerde koets, met als direct resultaat meer comfort tijdens lange ritten.



Het XDS elektronisch sperdifferentieel beperkt de neiging tot onderstuur en verbetert de handling van de auto, vooral bij snel bochtenwerk. Het systeem zorgt er voor dat er continu grip blijft door een korte remimpuls te sturen naar het binnenste wiel, wanneer dat tractie verliest en wil gaan doorspinnen. Het ESP met hill-hold assist, antislip regeling (ASR) en anti-blokkeersysteem bij afremmen op de motor (MSR) maakt deel uit van de standaard veiligheidsuitrusting van de Ibiza Cupra.



Het eveneens standaard gemonteerde high-performance remsysteem (schijfdiameter 288 mm voor, 230 mm achter) garandeert dat de nieuwe Ibiza Cupra in alle omstandigheden over ruimschoots voldoende remcapaciteit beschikt. Optioneel zijn remmen van AP Racing beschikbaar, voorzien van het SEAT Sport-embleem op de remklauwen.



De SEAT Ibiza Cupra weegt 1.184 kilogram (zonder bestuurder) en hij staat op exclusieve 17-inch lichtmetalen wielen met standaard gemonteerde 215/40 R17 banden.



Uitrusting


De nieuwe Ibiza Cupra rolt uiterst compleet van de productieband. Zo beschikt hij standaard onder andere over bi-xenon koplampen met LED-dagrijverlichting, evenals LED-verlichting aan de achterzijde. Climatronic zorgt voor aangename temperaturen in het interieur, terwijl de 17-inch lichtmetalen wielen, de exclusieve sportstoelen en het stuurwiel samen met het speciaal aan de Cupra voorbehouden uiterlijk voor een enorm sportieve uitstraling zorgen. Zaken als een automatisch dimmende binnenspiegel, elektrisch inklapbare spiegels en regen- en lichtsensoren maken eveneens deel uit van de standaarduitrusting.



In Nederland is de nieuwe SEAT Ibiza Cupra - inclusief 4 jaar garantie - vanaf medio februari te bestellen bij de SEAT-dealers. Hij is leverbaar vanaf € 25.895,-.