12
februari
2013

De nieuwe SEAT Leon SC - het dynamische designicoon

“De Leon SC is het designicoon binnen het modelportfolio van SEAT. Hij verwoordt op perfecte wijze de kernwaarden van het merk SEAT: design en dynamiek, technologie en kwaliteit, en dat alles tegen een eerlijke prijs,” verklaart James Muir, President van SEAT S.A..



“Dankzij de licht ingekorte wielbasis is de Leon SC het sportiefste lid van de Leon-familie. Hij voelt als een sportcoupé, maar biedt tegelijkertijd een ongekende functionaliteit,” vertelt Dr. Matthias Rabe, Vice President of Research and Development bij SEAT S.A.



Het design – een krachtig voorkomen

Dankzij zijn uitgebalanceerde proporties staat de SEAT Leon SC al bij de eerste blik direct prettig op het netvlies. De verhouding tussen de lengte, hoogte, de breedte en de korte overhangen benadrukt de dynamiek van de auto, zelfs statisch. De compacte driedeurs is geïnspireerd op de designtaal die werd doorontwikkeld op de IBE, IBL en IBX studiemodellen en vormt de dynamische interpretatie van SEAT’s hedendaagse styling.



“We hebben de driedeurs Leon SC een zeer onderscheidend karakter meegegeven. Enkel het weglaten van twee portieren was voor ons niet genoeg. Daarom hebben we geopteerd voor een kortere wielbasis. Hoewel die met slechts 35 mm is ingeperkt, is het visuele effect ervan zeer krachtig,” licht Alejandro Mesonero-Romanos, hoofd van SEAT Design, toe.



Tegenover die kortere wielbasis staat een opvallende styling van de raampartij, waarvan de onderste hoek aan de achterkant naar beneden is doorgetrokken, waardoor de auto optisch langer lijkt dan zijn lengte van 4,23 meter doet vermoeden. Daardoor krijgt de Leon SC een sportieve en krachtige look met een gedrongen voorkomen. De optionele full-LED-verlichting, een primeur in deze klasse, verleent de Leon een technologische uitstraling, verbruikt minder energie en heeft een enorm lange levensduur.



Het zijprofiel van de Leon SC onderscheidt zich door een uitgebalanceerde mix van metaal- en glasoppervlakken, met nagenoeg eenderde deel glas en tweederde deel koetswerk. De kenmerkende, onderbroken ‘Línea Dinámica’ loopt over de achterste wielkasten naar achteren door. De brede achterruit met zijn coupéachtige welving ligt 19 graden vlakker ten opzichte van die van de 5-deurs.



Het interieur en infotainmentsysteem – strak en modern

Het interieur van de SEAT Leon SC oogt strak, helder en duidelijk. De zacht aanvoelende oppervlakken zijn hoogwaardig, terwijl de luxere versies een extra premium uitstraling krijgen dankzij de toepassing van chroom en leder. SEAT lanceert de Leon SC met een uitgebreide selectie state-of-the-art infotainmentsystemen. Ze zijn gebaseerd op het SEAT Easy Connect bedieningssysteem, dat voorziet in een gevoelig aanraakscherm voor de bediening van de entertainment-, communicatie- en navigatiefuncties, evenals voor andere uiteenlopende voertuigopties. Het 5,8 inch grote touchscreen met proximity sensors is centraal tussen de twee middelste ventilatieopeningen gemonteerd, waar het zowel voor de bestuurder als voor de voorpassagier eenvoudig af te lezen en te bedienen is.



De aandrijving – zuinig doch krachtig

De SEAT Leon SC wordt leverbaar met een reeks krachtige doch zuinige TDI- en TSI-motoren, in cilinderinhoud variërend van 1,2 tot 2,0 liter. Alle motoren hebben directe inspuiting en een turbo en zijn ontworpen voor een snelle opwarming en een lage inwendige wrijving.



De 1.6 TDI levert 77 kW/105 pk en 250 Nm aan koppel. In combinatie met start/stop en terugwinsystemen verbruikt hij gemiddeld slechts 3,8 liter diesel per 100 kilometer, wat gelijk staat aan 99 gram CO2 per kilometer. De 2.0 TDI, die de Leon SC voorziet van een krachtige 110 kW/150 pk en een koppel van 320 Nm, consumeert slechts 4,1 liter op 100 km.



Kijkend naar de TSI-benzinemotoren is de Leon SC-lijn er ondermeer met een 1.4 TSI. De nieuwe-generatie krachtbron levert 90 kW/122 pk en 200 Nm aan trekkracht. De unit krijgt standaard start/stop en energierecuperatie en verbruikt iedere 100 kilometer slechts 5,2 liter benzine, wat overeenkomt met 120 gram CO2 per km. De 1.2 TSI wordt in Nederland beschikbaar met 77 kW/105 pk. Verder zal de keuze bestaan uit een 1.4 TSI met 103 kW/140 pk en een maximumkoppel van 250 Nm. Met een gemiddelde consumptie van 5,2 l/100 km noteert hij een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km. De topversie binnen de benzinereeks wordt de 1.8 TSI met 132 kW/180 pk en 250 Newtonmeter. De dieselserie wordt gecompleteerd door de nieuwe, 135 kW/184 pk sterke 2.0 TDI met 380 Nm aan trekkracht.



Afhankelijk van de motorversie wordt het vermogen doorgegeven aan de wielen via een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of door een compacte, lichtgewicht DSG-transmissie. Die schakelt razendsnel tussen zijn zes of zeven gangen en is bovendien zeer efficiënt.



Het onderstel – comfortabele dynamiek

Het onderstel speelt eveneens een hoofdrol in de verbeterde dynamiek van de SEAT Leon SC. De besturing heeft een verfijnde, rustige directheid en een prettige mate aan feedback. Aan de voorzijde heeft de Leon SC een McPherson veerpootconstructie die op een subframe is bevestigd, terwijl motoren tot 110 kW/150 pk achter een ophanging met een torsieas krijgen. De topversies vertrouwen op een multi-link ophanging die langs- en dwarskrachten onafhankelijk verwerkt.



In de SEAT Leon SC FR biedt het nieuwe SEAT Drive Profile de mogelijkheid om de instellingen aan te passen aan de persoonlijke voorkeuren. Daarmee kunnen bestuurders kiezen uit verschillende settings voor de stuurbekrachtiging, de gaspedaalreactie en het motorgeluid. De keuze bestaat uit drie standen: eco, comfort en sport. Bovendien verandert de interieurverlichting in de portieren in de sportstand naar een rode tint voor een meer dynamisch gevoel.



De assistentiesystemen – waakzaam en geavanceerd

De ingenieurs van SEAT hebben de Leon SC voorzien van geavanceerde assistentiesystemen. Een camera achter de binnenspiegel stuurt het Lane Assist-systeem aan, dat correcties uitvoert op de elektromechanische stuurbekrachtiging wanneer de bestuurder over een rijbaanafscheiding dreigt te rijden. De groot-lichtassistent schakelt automatisch tussen groot licht en dimlicht en werkt eveneens via een camera. Nog zo’n waakzaam systeem is de vermoeidheiddetectie, die een afname in concentratie bij de bestuurder bespeurt en vervolgens voorstelt om even een pauze te nemen. Standaard voor de Leon SC is het multi-collision remsysteem, dat bij een aanrijding een mogelijke tweede, daaropvolgende botsing helpt te voorkomen.

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws