Leusden,
14
april
2017
|
17:19
Europe/Amsterdam

CSI Barcelona: zo speurt SEAT naar ‘criminele’ elementen in auto-DNA

  • SEAT-‘detectives’ gebruiken elektronenmicroscoop om imperfecties op te sporen
  • Microscoop vergroot 100.000 keer en zoomt in tot op de nanometer

Bij SEAT werken detectives, al staren die niet naar vingerafdrukken en DNA-monsters van criminelen, zoals de speurneuzen in CSI (Crime Scene Investigation) dat doen. Ze gebruiken hun geavanceerde elektronenmicroscoop om ‘geboefte’ van een andere soort op te sporen: imperfecties in onderdelen of kleurverschillen in autolak. Een aantal feiten over deze technologie, die uniek is in de Spaanse auto-industrie.

Inzoomen op het DNA
De elektronenmicroscoop van SEAT vergroot maximaal 100.000 keer. De machine kan inzoomen tot op de nanometer (een miljardste van een meter) en maakt het dus mogelijk om bijna letterlijk het DNA van een auto te bestuderen.

Grondige materiaalanalyse
In en op een SEAT zijn allerlei materialen te vinden, zoals metaal, stof, plastic. Deze worden bij de kwaliteitsafdeling grondig geanalyseerd onder de elektronenmicroscoop. SEAT wil zeker weten dat gebruikte onderdelen geen imperfecties bevatten, want zelfs oneffenheden of zwakke plekken die onzichtbaar zijn voor het blote oog kunnen invloed hebben op de duurzaamheid.

Zo dun als een haar, en keihard
SEAT gebruikt zijn elektronenmicroscoop ook om naar de verschillende laklagen op een auto te kijken (iedere laag is slechts 0,12 millimeter dik). Dit om bijvoorbeeld te voorkomen dat de lak loslaat en gaat schilferen bij steenslag.

Harmonieuze kleuren
De kwaliteitsafdeling van SEAT moet er eveneens voor zorgen dat exterieurdelen van een auto qua kleur niet van elkaar afwijken. De perceptie van kleur is ietwat subjectief, maar door de wetenschappelijke analyses van SEAT kunnen klanten er volledig vanuit gaan dat de bumpers, deuren, kofferbak en achterklep van hun aankoop precies dezelfde tint hebben.

Onder alle lichtomstandigheden
Het licht aan de Middellandse Zee is anders dan het licht in Noord-Europa. Sterker nog, zelfs het licht op één locatie verschilt van moment tot moment (vergelijk 12.00 uur ’s middags maar eens met 18.00 uur ’s avonds). Daarom wil SEAT bereiken dat carrosseriekleuren altijd precies zo overkomen als ze zijn ontworpen. Bovendien moeten ze ook na een paar jaar nog als nieuw ogen en blijven glanzen.

Bekijk hier de video.