12
juni
2013

CENIT VERDE project SEAT resulteert in Leon VERDE plug-in hybride prototype

Eén van die innovaties, en een direct resultaat van het CENIT VERDE project, is een prototype met de naam SEAT Leon VERDE, gekoppeld aan een slim oplaadmanagementsysteem. Het prototype is gebaseerd op de nieuwe SEAT Leon en is uitgerust met een 75 kW nul-emissie elektromotor en een 90 kW (122 pk) sterke 1.4-liter brandstofmotor gekoppeld aan een 6-versnellingsbak die is aangepast aan en geoptimaliseerd voor hybride rijden. De SEAT Leon VERDE (Spaans voor ‘groen’) heeft een elektrische actieradius van 50 kilometer dankzij een 8,8 kWh Ficosa batterij en beschikt over een geïntegreerd, geavanceerd koelingsysteem voor een geoptimaliseerd hittemanagement.



Slim management van energievraag

Elektromobiliteit heeft ook een grote invloed op andere elementen, waaronder de infrastructuur voor het opladen, een slim management van het elektriciteitsnet en de integratie van hernieuwbare energie in het oplaadproces. SEAT, Cobra, Endesa, Iberdrola en Red Eléctrica de España hebben een systeem met variabele tarieven en een slim laadmanagement ontwikkeld dat zijn tijd ver vooruit is en volledige integratie van de auto met het elektriciteitsnetwerk mogelijk maakt. Dankzij dit geavanceerde systeem kan de auto efficiënt worden opgeladen wanneer de algehele vraag naar energie laag is. In het geval van een auto die gedurende twaalf uur geparkeerd staat (bijvoorbeeld van 19.00-07.00u) start het opladen wanneer de vraag naar energie afneemt, en niet direct wanneer de auto op het elektriciteitsnet wordt aangesloten. Waarbij er tegen lagere stroomtarieven geladen kan worden.



Daarnaast beschikt de SEAT Leon VERDE dankzij een Lear 20 kW on-board batterijlader over een twee-weg aansluiting op het stroomnet, waarmee de auto niet alleen opgeladen kan worden via het net, maar ook stroom naar het net terug kan voeren.  



Naast het plug-in hybride prototype heeft het CENIT VERDE project ook geleid tot de ontwikkeling van de Driving Cycle Predictor, een slim systeem dat de routines en rijstijl van iedere gebruiker onthoudt. Het systeem, waarvoor SEAT een Europees patent heeft aangevraagd, voorspelt vaste routes en herkent rijstijlen van de bestuurder waardoor het energieverbruik en de CO2-emissies verder beperkt kunnen worden.



Cegasa, Cobra, Endesa, Iberdrola, Lear en Siemens zijn slechts enkele van de ondernemingen die onder leiding van SEAT’s Technical Center aan het project deelnamen, met steun van het Spaanse Ministerie van Economie via het Centrum voor de Ontwikkeling van Industriële Technologie (CDTI) en gecoördineerd door het Fundació CTM Centre Tecnològic. Het project kreeg een totaalbudget van 34 miljoen euro toegewezen en is uitgegroeid tot een Europese maatstaf vanwege de PPP (public-private-partnership) achtergrond ervan, de breedte waarin het onderzoek werd gedaan en de innovaties die daaruit voortvloeiden.

Contactpersoon
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws