Leusden,
14
juli
2015

Beste half-jaarresultaat voor SEAT sinds 2007

  • 216.500 verkochte auto’s (+8,2 procent) in eerste zes maanden van 2015
  • Verkopen Leon ST stijgen met 46 procent

De stijgende verkooptrend van SEAT sinds 2013 houdt aan. De Spaanse autofabrikant sloot de eerste helft van dit jaar af met 216.500 afgeleverde auto’s, een toename van 8,2 procent vergeleken met dezelfde periode in 2014. Dit is het beste resultaat in de eerste helft van een jaar sinds 2007.

De Leon voerde wederom de verkoopstatistieken van SEAT aan. De verkoop van het compacte model steeg met 9,9 procent tot 86.300 auto’s, 7.700 units meer dan in de eerste helft van 2014. De Leon ST stationwagon noteerde een verkooptoename van 45,9 procent (totaal: 30.900 auto’s). De ST is al goed voor 35,7 procent van het totale Leon-volume. Ook de Ibiza-verkopen vertoonden een opwaartse lijn en kwamen dankzij een groei van 6,6 procent uit op 84.500 auto’s, 5.400 meer dan in de eerste helft van 2014. De Alhambra posteerde zich als het op twee na bestverkochte model van SEAT. Met een plus van 14,6 procent bereikten de verkopen in de eerste helft van 2015 een totaal van 13.100 auto’s.

SEAT President Jürgen Stackmann benadrukte dat de positieve verkooptrend voor het merk blijft aanhouden. “Onze verkopen groeien gestaag voor het derde jaar op rij. We zijn tevreden over de prestaties van alle modellen in ons portfolio en hebben er vertrouwen in dat ze de komende maanden qua verkopen blijven plussen, hoewel we de ontwikkelingen binnen onze belangrijkste markten nauwlettend blijven volgen. De vernieuwde Ibiza en Alhambra zullen de verkopen van deze modellen een positieve impuls geven. Daarnaast blijven we werken aan nieuwe producten binnen ons modelaanbod en maken we ons op voor de lancering van onze compacte SUV, volgend jaar.”

Spanje, Duitsland, Italië en Turkije belangrijke groeimarkten

Het aantal afgeleverde SEATs in West-Europa nam gedurende de eerste zes maanden van het jaar met 9,0 procent toe tot 172.500 auto’s. Het herstel van de auto-industrie in Spanje en het seizoeneffect van de verkopen maken Spanje in deze periode tot SEAT’s belangrijkste markt, met een toename van 20,3 procent tot 47.200 auto’s. De Leon en Ibiza behoorden in Spanje tot de bestverkochte modellen. In Duitsland leverde SEAT 44.900 auto’s af, een stijging van 6,2 procent. Daar sloot het merk het eerste half jaar af met een marktaandeel van 3 procent en een positie in de top tien van bestverkochte merken. In Centraal- en Oost-Europa groeit SEAT nadrukkelijk in Tsjechië, de belangrijkste markt in die regio voor het merk. De verkopen stegen daar met 11,1 procent tot 4.300 SEATs, en in Polen zelfs met 33,5 procent tot eveneens 4.300 auto’s. Andere goed presterende landen wereldwijd waren Mexico (+10,6 procent; 11.400), Turkije (+68,4 procent; 6.600) en Israël (+60,6 procent; 5.200).

10,5 procent productiestijging in Martorell

De fabriek in Martorell sloot het eerste half jaar af met een productietoename van 10,5 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In totaal produceerde de fabriek 264.400 auto’s, 25.300 exemplaren meer dan in 2014. Dankzij het succes van de SEAT-modellen die in Martorell worden gebouwd, samen met de Audi Q3, heeft Martorell de hoogste productie-output in Spanje. Productie in de fabrieken van het merk in Palmela (Portugal), Bratislava (Slowakije) en Mladá Boleslav (Tsjechië) nam in deze periode met 8,1 procent toe tot 35.900 auto’s.

Contactpersoon
Downloads
Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws