Leusden,
13
januari
2017
|
14:40
Europe/Amsterdam

Drie generaties Leon – een pijler onder het merk SEAT

SEAT heeft recent de vernieuwde versie van zijn Leon gelanceerd, een model dat eind jaren negentig op de markt kwam en waarvan sindsdien bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. Negen bijzondere feiten over de SEAT Leon.

1. Gebouwd in Barcelona. Alle drie generaties van de Leon zijn ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd in de SEAT-fabriek in Barcelona (Martorell). De eerste generatie werd getekend door Giorgetto Giugiaro, de tweede door Walter de’Silva en de derde kwam uit de pen van Alejandro Mesonero-Romanos.

2. Bijna twee miljoen verkocht. Sinds zijn lancering in 1999 zijn er van de Leon 1,8 miljoen exemplaren verkocht. Van de eerste generatie (1999 – 2005) werden 543.797 exemplaren afgeleverd, van de tweede generatie (2005 – 2015) 140.000 eenheden meer (totaal bijna 684.000 auto’s). Die stijgende lijn zet zich door met de huidige Leon, waarvan in slechts vier jaar tijd al 566.931 stuks van de band rolden, wat meer is dan van de volledige eerste generatie.

3. Het beste jaar voor de Leon. Het model sloot 2016 af met het hoogste verkoopcijfer in zijn geschiedenis. In vergelijking met een jaar eerder stegen de verkopen met 3 procent tot 165.000 auto’s en daarmee noteerde de Leon het beste resultaat sinds zijn debuut in 1999.

4. Een internationaal model. SEAT exporteert tachtig procent van de Leon-productie, wat laat zien dat zowel het merk als het model steeds internationaler wordt. De belangrijkste markt voor de derde-generatie Leon is Duitsland, waar in totaal tot nu toe 136.674 exemplaren zijn verkocht.

5. Belangrijke pijler onder het bedrijf. De verkoopcijfers van de SEAT Leon kwamen in 2014 voor de eerste keer boven die van de Ibiza uit. De Leon is daarmee SEAT’s tweede pijler en heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf nieuwe segmenten heeft kunnen aanboren, met onder meer zijn eerste SUV, de SEAT Ateca, die in 2016 debuteerde.

6. Een wereldkampioen. De SEAT Leon won het World Touring Car Championship (WTCC) in 2008 en 2009. De Leon was daarmee de eerste dieselauto die de titel won.

7. Snelste op de Nürburgring. Een driedeurs SEAT Leon CUPRA – met coureur Jordi Gené achter het stuur – werd in 2014 de snelste voorwielaangedreven productieauto op de Nürburgring, met een rondetijd van 7:58:4 minuten. De Leon ST CUPRA haalde een jaar later een tijd van 7:58:12 en werd daarmee de snelste stationwagon op de roemruchte Nordschleife.

8. Eerste met Full LED-koplampen. De derde generatie van de SEAT Leon weegt 90 kilogram minder dan de tweede generatie. Bovendien was het model de eerste auto in zijn segment met Full LED-koplampen.

9. Nieuwe versie van de derde-generatie SEAT Leon. SEAT heeft net de vernieuwde versie van van de derde generatie Leon gepresenteerd. Het model heeft een geëvolueerd exterieurontwerp en is uitgerust met nog geavanceerdere technologie dan voorheen. “Je zou kunnen zeggen dat we de Ateca in de Leon hebben gestopt”, aldus Matthias Rabe, vice-president Research & Development bij SEAT.